Najnowsza interwencja Uważam Rze

Świat

źródło: FORUM

Lotnicza pustka do wzięcia

Robert Cheda

Na naszych oczach w Rosji i na Ukrainie tworzy się czarna dziura cywilnych przewozów lotniczych


Wśród przyczyn kryzysu w lotnictwie cywilnym u naszych wschodnich sąsiadów można wymienić zarówno finansowe problemy miejscowych linii, zagrożenie terrorystyczne, jak i wzajemne sankcje polityczne zamykające przestrzeń powietrzną. Równie ważne jest pytanie, kto skorzysta na gordyjskim węźle przewozowym, przejmując nie tylko zawieszone połączenia, ale także rolę tranzytowego hubu dla milionów pasażerów i tysięcy ton produktów z Rosji, Ukrainy i poradzieckiego Wschodu?

Rosyjskie bankructwo

Jesienią bieżącego roku upadłość ogłosiła druga co do wielkości firma przewozowa Rosji – Transaero. Przyczyną była niewypłacalność wobec wierzycieli, co w sensie technicznym oznaczało niezdolność do obsługi połączeń lotniczych i eksploatacji 47 statków powietrznych, a więc pokaźnej floty dzierżawionych airbusów A 321 i boeingów 737. Długi kompanii uznawanej jeszcze w ubiegłym roku za wzorzec biznesowego sukcesu, osiągnęły 250 mld rubli, tj. ćwierć miliarda dolarów. W obliczu takiej katastrofy nie pomogła nawet kremlowska dotacja w wysokości 9 mld rubli. Zawiodły także: plan sanacji podjęty przez państwowego giganta Aerofłot i projekt ratunkowej fuzji ostatniej szansy z innym rosyjskim przewoźnikiem, liniami S-7. Na przysłowiowym lodzie znalazło się kilkaset tysięcy pasażerów korzystających z regularnych połączeń w Rosji i poza jej granicami, a także kilka tysięcy pracowników Transaero. Na dodatek bankructwo zakończyło się publicznym skandalem. Tatiana Anodina, szefowa MAK – Międzynarodowego Komitetu Badania Katastrof Lotniczych – i właścicielka 3 proc. udziałów w linii, a zarazem matka właściciela kontrolnego pakietu akcji Transaero, mszcząc się za niedostateczną pomoc Kremla, cofnęła siłą uprawnień MAK certyfikat eksploatacyjny dla boeingów 737. Ten typ samolotu nazywany w Rosji „koniem roboczym” miejscowych linii ze względu na 17,5-procentowy udział w przewozach, jest oprócz airbusów najpowszechniej używanym statkiem powietrznym Aerofłotu, S-7 i JutAir.
Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Ewa Bednarz

Kredyt z plastiku

Tylko część banków decyduje się na wydawanie przedsiębiorcom kart kredytowych. Znacznie chętniej oferują im dużo kosztowniejsze karty obciążeniowe