Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Co zabija małe sklepy

Piotr Mazurkiewicz

Co roku z polskich ulic znika kilka tysięcy tradycyjnych sklepików. Ale drobni przedsiębiorcy wcale nie muszą oddawać pola sieciom dyskontów. Wystarczy, że szybciej będą reagować na rynkowe trendy



Małe sklepiki stały się główną ofiarą transformacji branży handlowej. Choć z roku na rok jest ich coraz mniej, to wciąż – przynajmniej liczbowo – dość potężny segment rynku. Z danych firmy Euromonitor International wynika, że w 2015 r. w Polsce sprzedażą żywności zajmowało się ok. 137,6 tys. sklepów, z czego ponad 96,5 tys. to punkty małe. Polska pod względem liczby sklepów spożywczych wciąż jest europejskim liderem. Nawet w porównywanych do naszego rynku Hiszpanii i Włoszech od dawna jest ich mniej niż 100 tys. Według szacunków w 2016 r. zniknie kolejnych 5 tys., a prognozy Euromonitora mówią, że w 2020 r. ich liczba spadnie poniżej 81 tys., a łącznie handlem żywnością będzie się zajmować ok. 127,3 tys. sklepów. Widać wyraźnie, że rzeź maluchów będzie trwała dalej.

Z rynku wypadają przede wszystkim te najmniejsze, o powierzchni poniżej 40 m2, zdecydowanie najbardziej niedoinwestowane. To grupa najliczniejsza, wyraźnie więc odbija się w statystykach. – Ich miejsce zajmują średnie (40–100 m2) oraz większe sklepy niezależne (100–300 m2) – przekonuje Jan Domański, dyrektor relacji inwestorskich oraz przejęć i akwizycji Grupy Eurocash, która zarządza takimi sieciami jak abc, Delikatesy Centrum, Lewiatan czy Groszek.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej