Najnowsza interwencja Uważam Rze

Butik

Obowiązkowy poradnik dla menedżerów

POLECA MALWINA UŻAROWSKA

Ken Blanchard jest legendą coachingu zarządzania. Można go nazwać jednym z najlepszych na świecie mentorów i nauczycieli przywództwa. Jego książka „Jednominutowy menedżer”, która sprzedała się w 13 mln egzemplarzy, nadal fascynuje prostotą przekazu połączoną z filozofią współczesnego modelu zarządzania w organizacjach. „Przywództwo wyższego stopnia” ma inny wymiar. To bardzo dobrze skonstruowany i precyzyjny poradnik od a do z. Jest lekturą obowiązkową dla menedżerów oraz właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw. Nie znajdziemy tu modeli ekonomicznych, ale pełny i kompletny opis całego procesu zarządzania ludźmi. Szkoleniowcy nazywają ten obszar „miękkim”, ponieważ nie można zastosować „twardych” cyfr i tabel do skatalogowania pożądanych zachowań lidera.

Edukacja „miękkich” umiejętności opiera się na przyjęciu pewnych kierunków i wektorów, konsekwentnym wdrożeniu wybranej filozofii myślenia. Wielu menedżerów nie docenia „miękkich” narzędzi. Twierdzą, że wystarczy dobry biznesplan, sprawdzony model finansowy i wynagrodzenie dla pracowników, by wszystko działało jak w zegarku. Praktyka pokazuje, jak bardzo się mylą. Organizacja, firma, przedsiębiorstwo to żywe organizmy, nie tylko dlatego, że składają się z organicznych komórek, ale przede wszystkim są miejscem, gdzie spotykają się indywidualności - ludzie, skojarzeni w przypadkowych grupach. Różnorodność charakterów, potrzeb, wartości i priorytetów powoduje, że w większości firm za sukces odpowiadają nie dobre strategie, ale zjawiska społeczne, które przez psychologów nazywane są procesami grupowymi. Żyjemy w czasach, w których ten, kto nie ma świadomości, że „miękkie” umiejętności są często ważniejsze od lat doświadczenia, ten jedynie przetrwa i nie osiągnie zbyt wiele. Dobre zarządzanie to inteligencja emocjonalna, inteligencja społeczna i elastyczność. Nie myślmy jednak, że to tylko filozofia. Za stylem zarządzania stoją konkretne wytyczne i precyzyjne oczekiwania co do postaw i reguł. Czy zatem trzeba uczyć się psychologii, by zbudować sukces firmy? Nic podobnego. Wystarczy czytać książki Kena Blancharda. Niektóre z nich są fabularnymi opowieściami w stylu success story, inne konkretne - krok po kroku ujawniające tajniki dobrego zarządzania. Taka właśnie jest ta pozycja.

Książka rozpoczyna się od samego sedna, od centralnego punktu, czyli celu i wizji firmy. Autor wraz ze współpracownikami przedstawiają genialny w swojej prostocie sposób na stworzenie i prowadzenie skutecznych działań biznesowych. Przedstawiony jest autorski model HPO SCORES, który operuje sześcioma czynnikami mającymi strategiczny wpływ na efektywność przedsiębiorstwa. Są to: sposób przepływu informacji w firmie, czytelna i zrozumiała wizja, rozwój kompetencji w firmie, reżim wyników osiąganych w pracy z klientem, sposób motywowania pracowników i struktura władzy. Sam styl zarządzania i dobre przywództwo Blanchard określa jako silnik organizacji.

Tę książkę powinni przeczytać zarówno ci, którzy znają i cenią pozycje tego autora, jak i ci, którzy nie wierzą w kluczową rolę wpływu stylu zarządzania na wyniki finansowe organizacji. Znajdą tu dużo konkretnych wskazówek, jak budować strategię przywództwa, wdrażać ją i rozumieć procesy zachodzące wśród pracowników.

Ciekawym modelem prezentowanym przez zespół Blancharda jest Przywództwo Sytuacyjne SLII. Czytelnicy znajdą odpowiedź na pytania, które zadaje sobie każdy szef: dlaczego ludzie zachowują się z pozoru irracjonalnie i jak temu zaradzić, jak podnieść efektywność, a jednocześnie nie utracić zapału w zespołach. Wreszcie – jak poradzić sobie w nurcie zmian. Temu zagadnieniu poświęcone zostało więcej przestrzeni. O zarządzaniu zmianą pisano już wiele. To wielowątkowe zagadnienie. Wskazówki autorów tej książki doskonale wpisują się w cały przemyślany model funkcjonowania firmy w środowisku dynamicznych zmian na rynku i wewnątrz organizacji. Trudno się dziwić, że dzieło jest tak doskonałe po ponad ćwierć wieku doświadczeń. MAU

Poprzednia
1 2

Wstępniak

Materiał Partnera

Polacy coraz częściej kupują online. Co ich przekonuje do tej formy zakupów?

Kupujemy na potęgę. Rynek dóbr konsumenckich rozwija się dynamicznie, a my – konsumenci – podążamy za najnowszymi trendami. Kupujemy nie tylko więcej, ale i korzystając ze znacznie...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy