Odświeżone ASX już w Polsce
Wiem jak się czuje pies wybiegający pod rozpędzone auto. Biegnę ulicą. Przede mną pusta przestrzeń. Odwracam się. Widzę za sobą rozpędzony, biały samochód. Jest olbrzymi. Głowę mam akurat na wysokości zderzaka. W panice biegnę przed siebie. Biegnę przez most. Odwracam się, samochód wciąż jedzie za mną. Przez chwilę wyłapuję twarz kierowcy. Uśmiecha się. A ja biegnę dalej, biegnę już nie po ulicy tylko jakimś trawniku. Przede mną jezioro. Samochód wciąż jest za mną. Goni mnie.
Przedstawiając odświeżony model swojego kompaktowego crossovera, Mitsubishi nagrało filmik, wyświetlany przez specjalny system wirtualnej rzeczywistości. Zaczyna się niewinnie. Około 50 przedstawicieli różnych mediów pokornie założyło sprzęt na głowę i zaczęło się rozglądać na boki. Gdy tylko któryś popatrzył do tyłu z ust wyrywało mu się stłumione „o kur…” Tak, to był właśnie moment, w którym znaleźli się uciekając przed gigantycznych rozmiarów, rozpędzonym ASX. Z pewnością japońscy inżynierowie osiągnęli tu sukces – samochód wywarł na nas natychmiast olbrzymie wrażenie.
Z ponad milionem sprzedanych na całym świecie egzemplarzy, model ASX to niekwestionowany bestseller w gamie Mitsubishi. Ale po siedmiu latach od debiutu nadszedł czas na gruntowne odświeżenie. Najbardziej rzuca się w oczy przeprojektowany przód. Obecna generacja pojazdów japońskiego koncernu ma wyróżniać się charakterystycznym, klepsydrowatym grillem nazwanym „Dynamic Shield”. Ma to w założeniu podkreślać dwie cechy, którym podporządkowane było tworzenie nowych modeli tej marki – dynamikę i bezpieczeństwo.
Czy się udało? Sylwetka ASX pozostała ładna i proporcjonalna. Zmiana przodu mu nie zaszkodziła, przeciwnie rzeczywiście dodała dynamicznego wyrazu. Przedni zderzak jest teraz bardziej masywny. Uroku dodają cienkie, chromowane listwy. Pozostałe fragmenty karoserii zostawiono w spokoju. Jedyną nowością jest dachowa antena w kształcie płetwy rekina.
Wygląd wnętrza zawsze był najsłabszym elementem samochodów Mitsubishi. Owszem, materiały nie były złe, a ich spasowanie było naprawdę dobre, ale było też przeraźliwie smutne i nudne. I tu jest teraz lepiej. Są nowe tapicerki i system audio z dotykowym monitorem. Przeprojektowano też tylną kanapę. Inaczej wyprofilowana zapewnia trochę więcej miejsca i lepszy komfort podróży.
Do wyboru będą trzy silniki. Podstawową będzie benzynowa jednostka o pojemności 1,6 l. i mocy 117 KM. Znany dotychczas diesel o pojemności 1,8 l., zostanie zastąpiony 1,6 litrową jednostką o 114 KM mocy. Na szczycie gamy jest 150 konny diesel o pojemności 2,2 l. Każdy z tych motorów zestawiony jest z inną skrzynią biegów. Są to, odpowiednio: pięcio i sześciobiegowa skrzynia ręczna i sześciobiegowy automat, z możliwością zmiany biegów łopatkami przy kierownicy. Choć zdecydowana większość klientów wybiera wersję z napędem na przód, to dostępna będzie także wersja 4x4, ale nie w połączeniu z silnikiem benzynowym.
Nowy ASX będzie dostępny w sześciu głównych konfiguracjach wyposażeniowych. Cztery z nich zestawiono z benzynowym 1,6. – Inform, Invite, Intense Plus i Instyle. Dwie ze słabszym dieslem. To Invite 2WD oraz Intense Plus 4WD. W podstawowej specyfikacji Inform znajdą się m.in. manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz radioodtwarzacz CD/MP3 z 4 głośnikami. Opcja Invite to dodatkowo światła do jazdy dziennej i przednie reflektory przeciwmgielne, automatyczna klimatyzacja, tempomat, wielofunkcyjna kierownica, 16-calowe aluminiowe felgi, czujniki parkowania z tyłu, czujnik deszczu i zmierzchu, skórzane obszycie kierownicy oraz gałki dźwigni zmiany biegów, gniazdo USB i sześciogłośnikowy zestaw audio. Kolejna wersja - Intense Plus to już m.in. podgrzewane fotele, dostęp bezkluczykowy, zestaw głośnomówiący Bluetooth, kamera cofania, radioodtwarzacz z dotykowym ekranem, przednie reflektory ksenonowe, światła LED do jazdy dziennej, 18-calowe felgi, przyciemniane tylne szyby, elektrycznie składane boczne lusterka i ozdobne nakładki nadkoli. W najbogatszej opcji Instyle znajdziemy zaś dodatkowo szklany, panoramiczny dach, skórzaną tapicerkę, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, zestaw nawigacji satelitarnej MMCS oraz wysokiej klasy nagłośnienie Rockford Fosgate z 9 głośnikami.