Najnowsza interwencja Uważam Rze

Temat numeru

"Zmartwychwstanie" Piero della Franceski (1463 ? 1465)

Reportaż z Wielkiego Tygodnia

Monika Małkowska

Gdyby był przy tym fotograf… Zamiast tego artyści różnych epok próbowali wyobrazić sobie sceny, które wydarzyły się w czasie tych kilku dni

Za każdym razem wielkotygodniowe zdarzenia stają się opowieścią o świecie, w jakim żyli twórcy; oddają ówczesne podejście do religii; przedstawiają także „prywatnego Boga” autorów.

Popatrzmy na fresk „Ostatnia Wieczerza” Giotta (1303 – 1305). Powstał w padewskiej kaplicy Scrovegnich ufundowanej w ekspiacyjnych celach: bankier Enrico S. chciał odkupić grzechy trudniącego się lichwą ojca. W ujęciu Giotta wieczerza to ceremonia. Uczestnicy są poważni, skupieni, smutni, trochę spięci. Chrystus nie siedzi pośrodku, lecz z boku, jak zwykły uczestnik spotkania, przyjaciel. Wyróżnia Go złota gloria, podczas gdy pozostali mają aureole srebrne, z czasem pośniedziałe.

Z tą wyciszoną sceną kontrastuje „Chrystus niosący krzyż” Hieronima Boscha (1515 – 1516). Zgiełk, tłum! Nie wiadomo, gdzie rzecz się dzieje, nie widać ani skrawka pejzażu. Tylko gęby na zbliżeniach, jak w kinie. Pomiędzy nimi dwie twarze przyciągają uwagę: św. Weronika, jedyna kobieta w zgrai mężczyzn, trzymająca całun. I On. Fizjonomia pełna bólu, „wyjęta” z reszty obrazu, prostym zabiegiem umieszczona na gładkim tle krzyża.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Intermedia

• MYŚLI I SŁOWA • BEATA SZYDŁO