Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Dla kogo otwiera się niemiecki rynek pracy

Po siedmiu latach od rozszerzenia UE Niemcy otwierają rynek pracy. Nie oznacza to jednak, że każdy chętny bez problemu tę pracę znajdzie.

Niemieckie związki zawodowe nadal protestują. Domagają się zwiększenia kontroli rynku, płacy minimalnej w całej gospodarce oraz gwarancji takich samych płac dla pracowników napływowych i Niemców.



Rząd odrzuca konsekwentnie wszelkie żądania powszechnej płacy minimalnej, ale zdecydował się na jej wprowadzenie w kolejnej, dziesiątej już, branży. Chodzi o pracowników czasowych, w której to branży od 1 maja obowiązywać będzie płaca minimalna 7,79 euro za godzinę w landach zachodnich oraz 6,89 euro na wschodzie Niemiec.

W Niemczech brak jest lekarzy, ale wyłącznie w landach wschodnich. Nie ma chętnych do pracy np. w zawodzie hydraulika czy piekarza. Tu są szanse dla Polaków. Brakuje także opiekunek i opiekunów dla osób starszych.

Ale to się może wkrótce zmienić, gdyż przygotowywana jest regulacja umożliwiająca zatrudnianie ludzi wykonujących te zawody z krajów spoza UE. Jak się ocenia, w Niemczech pracuje obecnie 100 tys. opiekunek z nowych państw członkowskich UE, z tego ponad trzy czwarte pochodzi z Polski.

Do 2020 r. do Niemiec ma napłynąć 1,3 mln pracowników, zdecydowana większość z Polski. Pod koniec 2009 r. w Niemczech zatrudnionych było 580 tys. pracowników z nowych państw UE, z tego ok. 420 tys. Polaków.

Piotr Jendroszczyk z Berlina

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy