Biznes

PHOTO: EAST NEWS/SCIENCE PHOTO LIBRARY Swope telescope. Dome of the Henrietta Swope 1- metre (40 inch) telescope at the Observatories of the Carnegie Institution of Washington (OCIW) site at Las Campanas, Chile. Supernova SN 1987A's discovery was confir

Na tropie drugiej Ziemi

Anna Piotrowska

Z prof. Andrzejem Udalskim, dyrektorem Obserwatorium Astronomicznego  Uniwersytetu Warszawskiego

Ile znamy już planet pozasłonecznych?

Całą masę, dobrze ponad 500, może już nawet 600. Jednak czas odkrywania pojedynczych obiektów i ekscytowania się każdym odkryciem powoli mija. Teraz ciekawią nas rzeczy bardziej ogólne, na przykład badania statystyczne związane z różnymi typami planet.

600 planet. Ile z tego odkrył koordynowany przez pana projekt OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment – Eksperyment Soczewkowania Grawitacyjnego) prowadzony przy pomocy teleskopu znajdującego się w Las Campanas w Chile?

Mniej więcej 30, czyli 5 proc. W naszym przypadku nie chodzi jednak o ilość, ale o jakość. Odkrywamy bardzo specyficzne rodzaje planet, których nie da się wykryć innymi technikami. Wśród nich są prawdziwe perełki, czyli niezbyt masywne obiekty położone z dala od Ziemi. Na przykład odkryliśmy OGLE-2005-BLG-390Lb oddaloną o 20 tys. lat świetlnych, która jest 5,5 razy większa od naszej planety. Zlokalizowaliśmy też „pomniejszoną” kopię Układu Słonecznego, krążącą wokół gwiazdy 20-krotnie ciemniejszej od Słońca. Było to bardzo ważne odkrycie, bo wcześniej nie znaliśmy niczego podobnego.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Adam Maciejewski