Najnowsza interwencja Uważam Rze

Tu i teraz

Kredyt we frankach: perspektywy dobre tylko dla odważnych

Piotr Ceregra

Poradnik

Nie należy uciekać od kredytu hipotecznego we frankach dlatego, że zyskały one na wartości. Wręcz przeciwnie: z powodu rekordowo wysokich notowań waluty to właśnie w niej warto się zadłużać.

Wielu zaniepokojonych drogim frankiem kredytobiorców rozważa zmianę kredytu na złotowy, by uniezależnić się od zmiennych notowań szwajcarskiej waluty. To jednak byłby ich drugi błąd. Dziś to frank szwajcarski jest wyjątkowo silny, więc zamiast uciekać od tej waluty, warto zaciągać w niej zobowiązania. Obrazuje to prosty przykład: dziś, by mieć do dyspozycji 300 tys. zł, wystarczy pożyczyć z banku około 90 tys. franków. Tymczasem cztery lata temu równowartość takiej samej kwoty w złotych stanowiło aż 150 tys. franków.

Ekonomiści twierdzą, iż frank jest dziś fundamentalnie przewartościowany, a np. Goldman-Sachs wylicza, że jego kurs równowagi to zaledwie 2,5 zł. Dlatego w długim terminie dalsze osłabianie się złotego wobec franka jest możliwe tylko w nadzwyczajnych okolicznościach, takich jak wystąpienie kolejnej fali globalnego kryzysu lub załamania się finansów publicznych Polski. Stawiając dziś na franka, kredytobiorca korzysta z niższych stóp procentowych niż w Polsce. Choć zadłużanie się w innej walucie, niż zarabiamy, zawsze jest ryzykowne, w obecnej sytuacji rynkowej takie ryzyko powinno się opłacić. Praktyczna realizacja tego zalecenia jest niestety trudna, i to z kilku powodów.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej

Intermedia

• MYŚLI I SŁOWA • BEATA SZYDŁO