Dookoła kierownicy
Parlament Europejski przyjął 6 lipca dyrektywę ułatwiającą transgraniczne egzekwowanie prawa dotyczącego bezpieczeństwa ruchu drogowego. Oznacza to, że do naszego konta punktowego będą naliczane punkty złapane w dowolnym kraju unijnym. Państwa mają dwa lata na wdrożenie nowych rozwiązań.
Kosztem 900 mln euro Audi rozbudowuje fabrykę na Węgrzech. Na powiększenie węgierskiej fabryki Opel wydał 500 mln euro, zaś Daimler przeznaczył 800 mln euro na budowany od podstaw zakład, który będzie produkował całkowicie nową klasę A. Podczas kryzysu produkcja Suzuki – największej fabryki samochodów na Węgrzech – spadła o dwie trzecie.
W rankingu marek przygotowanym przez Interbrand na pierwszym miejscu jest Toyota wyceniona na 26,2 mld dol., o 1 mld więcej niż marka Mercedes-Benz. Na kolejnych miejscach znalazły się: BMW (wartość 22,3 mld dol.), Honda (18,5), Ford (7,2), VW (6,9), Audi (5,5), Hyundai (5), Porsche (4,4) oraz Ferrari (3,6). W rankingu wszystkich światowych marek Toyota jest ósma, a Mercedes 12.
Od 2015 r. zaczną obowiązywać w UE limity emisji dwutlenku węgla. Koncerny, których średnia emisja CO2 sprzedanych aut przekroczy limit (obliczany w proporcji do średniej masy zakupionych samochodów), zapłacą wysokie kary. Według danych Jato w 2010 r. najbliżej limitów była Toyota. Do 2015 r. musi obniżyć emisję dwutlenku węgla o 4,2 proc. Dalej są PSA (konieczność redukcji emisji o 5,1 proc.), BMW i Fiat. Wśród dużych producentów najwięcej do nadgonienia ma Daimler (19,8 proc.). Średnia masa aut Daimlera wynosi 1511 kg, gdy BMW, które sprzedało cięższe samochody (średnia masa 1548 kg), musi poprawić ubiegłoroczny wynik o 7,1 proc.
Polki kupują auta, które im się podobają – wynika z sondażu przeprowadzonego przez ProfiAuto.pl. 31 proc. spośród 380 pań wskazało wygląd, tyle samo parametry techniczne, 22 proc. odpowiedziało, że najważniejsza dla nich jest marka auta, a tylko 16 proc., że kieruje się ceną samochodu. Zdaniem ProfiAuto.pl kobiety nie oceniają samochodu pod kątem tego, jak szybko osiąga 100 km/godz. czy też na podstawie liczby cylindrów. Zwracają za to uwagę na estetykę wykonania wnętrza oraz na komfort jazdy. Im cichszy samochód, tym przyjemniejsza jest jazda.
Rolls-Royce zanotował w pierwszej połowie roku 69-procentowy wzrost sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu ub.r. Najszybciej rośnie popyt w rejonie Azji i Pacyfiku (o 170 proc.). Na Bliskim Wschodzie i w USA klienci kupili o ponad 40 proc. więcej aut, natomiast w Europie najszybciej rozwija się rynek niemiecki, bo w blisko 60--procentowym tempie. W tym roku marka obchodzi 100. urodziny maskotki z korka chłodnicy – słynnej Spirit of Ecstasy.