Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Dookoła kierownicy

Robert Przybylski

Złoto zastąpi platynę w katalizatorach – tak uważa kalifornijska firma Nanostellar, która zaczęła produkować katalizatory dla jednego z europejskich koncernów motoryzacyjnych. Katalizator ze złotem – według producenta – jest tańszy i skuteczniejszy od platynowego. Konkurencyjna SDC Materials przygotowuje złote katalizatory dla Volvo. Rocznie wydobywa się na świecie 200 t platyny, z czego połowę zużywa przemysł samochodowy. Złota na świecie jest 20 razy więcej niż platyny i jest ono od niej tańsze.

Nissan Navara będzie w przyszłym roku wyjeżdżać z fabryki tajlandzkiej Mitsubishi. Z kolei Mitsubishi będzie dostarczać japońskiej sieci sprzedaży Nissana mikrosamochody. Tego typu wymiany nie są niczym nowym. Holenderska fabryka Mitsubishi produkuje dla koncernu PSA Outlandera pod markami Citro¨en i Peugeot.

Porsche z napędem hybrydowym i prawdopodobnie benzynowymi silnikami wraca do Le Mans w 2014 r. Kierownictwo firmy zastrzega, że ostateczna decyzja będzie zależała od brzmienia regulaminów, które tym razem mają sprzyjać hybrydom, a nie jak dotychczas dieslom. Porsche startowało w amerykańskich wyścigach serii Le Mans w latach 2006–2008.

Czynne fotoradary są oklejane przez Inspekcję Transportu Drogowego żółtą folią odblaskową. Obecnie działa 75 urządzeń, a do końca roku ich liczba powiększy się o 300. Za trzy lata całkowicie znikną z poboczy puste skrzynki na fotoradary.

Polacy kupują coraz mniej aut, ale to nie odstrasza importerów od wprowadzania nowych marek. We wrześniu w Warszawie otworzy salon Lotusa spółka Marvipol, importer Jaguara, Land Rovera i Astona Martina. Kaski motocyklowe do tej pory musiały być lekkie, wytrzymałe oraz dopracowane aerodynamicznie. Okazuje się, że mogą być także dziełem sztuki, o czym świadczy kolekcja kasków firmy Ed Hardy, zaprojektowanych przez Christiana Audigiera, oferowana w salonach
Suzuki.

Mimo coraz bardziej wyśrubowanych norm czystości spalin powietrze w miastach nadal jest zanieczyszczone. Europejska Agencja Ochrony Środowiska podała w najnowszym raporcie, że w latach 1998–2008 koncentracja tlenków azotu na głównych ulicach europejskich miast pozostaje stała, choć powinna spadać. Według ekspertów duże zanieczyszczenie (tlenki azotu i sadza) wynika z rosnącej popularności diesli oraz norm homologacji, które nie odpowiadają realnemu stylowi jazdy.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Intermedia

• MYŚLI I SŁOWA • BEATA SZYDŁO