Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

Fotolink Le Figaro/Paul Delort

Ten inny zapach

Joanna Bojańczyk

Niszowe perfumy nie zaczepiają z reklam, nie zachęcają nazwiskami celebrytów. Powstają w małych rękodzielniczych wytwórniach z najlepszych składników

W  jednej z sal wystawy o Konstantym Jeleńskim i Leonor Fini w Muzeum Literatury unosi się zapach perfum, których używała ta ekscentryczna malarka, towarzyszka życia Jeleńskiego. W roku 1936 zaprojektowała do nich flakon dla domu mody Elsy Schiaparelli. Jeleńskiego tak urzekł ten zapach, że na przyjęciu poszedł za kobietą, od której go poczuł. W ten sposób poznali się z Leonor.

Dzisiaj nikt nie zdołałby pójść za żadnym zapachem, bo na bankietach walczą ze sobą dziesiątki aromatów. Każdy jest czymś spryskany, a perfumy, które w Polsce jeszcze na początku lat 90. jawiły się jako luksus, są powszechnie dostępne. Każdego roku na rynku ukazuje się 300 nowych zapachów – to więcej niż wynosiła całkowita produkcja w latach 70. i 80. Flaszeczkę z własnym nazwiskiem reklamuje każda gwiazdka serialu, sportowiec. Kto ma lepszy marketing? Christina Aguilera, Justin Bieber, David Beckham, Jennifer Lopez? Lady GaGa   przygotowuje własny zapach, mieszankę krwi i nasienia. Upajające...

To jednak przeważnie tylko jednosezonowe nowości, które wabią modnym nazwiskiem. Ale są i zapachy, które trwają. Chanel 5 to po 89 latach wciąż najlepiej sprzedające się perfumy świata. Za nimi idą Angel Thierry’ego Muglera, Light Blue Dolce & Gabbana, Romance Ralpha Laurena. No 1 Perfume, stworzone przez Clive’a Christiana to z kolei najdroższe perfumy i jedne z najstarszych, nagrodzone jeszcze przez królową Wiktorię. Ich składniki, rzadkie i trudne do zdobycia, muszą przegryzać się, dojrzewać przez pół roku. 50-mililitrowy flakon kosztuje 735 dol.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Polacy coraz częściej kupują online. Co ich przekonuje do tej formy zakupów?

Kupujemy na potęgę. Rynek dóbr konsumenckich rozwija się dynamicznie, a my – konsumenci – podążamy za najnowszymi trendami. Kupujemy nie tylko więcej, ale i korzystając ze znacznie...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy