Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

Image by A? David Sutherland/Corbis

Zabawa w Auschwitz

Filip Memches

Czy niemieckie instytucje kulturalne mogą powstrzymać wygłupy polskich performerów?

Polscy performerzy i ich promotorzy przyzwyczaili nas do tego, że robią, co im się podoba, przekraczają  tabu, szargają rozmaite świętości, prowokacyjnie reinterpretują wszystko, co dostaliśmy w historycznym i kulturowym spadku po naszych przodkach. Służą temu wypróbowane środki, takie jak ironia i szyderstwo, używane w najbardziej niestosownych sytuacjach. W konsekwencji lewicowe czy wręcz lewackie zaangażowanie polityczne prowadzi artystów i kuratorów ich dzieł na wojenne ścieżki.

Kto sieje wiatr…

Przekonała się o tym 11 lat temu Anda Rottenberg. Jako dyrektor galerii Zachęta wystawiła w tej, bądź co bądź państwowej, instytucji rzeźbę Maurizia Cattelana, przedstawiającą Jana Pawła II przygniecionego meteorytem. Wywołało to skandal. Wkrótce Rottenberg pożegnała się z finansowaną przez podatników posadą.

Gorzej poszło Dorocie Nieznalskiej. Elementem jej instalacji „Pasja” z roku 2001 było umieszczenie fotografii męskich genitaliów na krzyżu. Skończyło się to oskarżeniem artystki o obrazę uczuć religijnych i wyrokiem sześciu miesięcy ograniczenia wolności poprzez wykonywanie pracy na cele społeczne. Ale ostatecznie sąd wyższej instancji uniewinnił Nieznalską.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Ewa Bednarz

Kredyt z plastiku

Tylko część banków decyduje się na wydawanie przedsiębiorcom kart kredytowych. Znacznie chętniej oferują im dużo kosztowniejsze karty obciążeniowe

Wojciech Romański

W smoczym kręgu