Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

Niezrównana gracja i elegancja roweru

Anna Kilian

Rowerzysta zużywa jedną piątą energii piechura, a porusza się trzy do czterech razy szybciej od niego. W literaturze i kinie rower symbolizuje to, co moralne, uczciwe, a do tego urocze i sympatyczne. Umożliwia ucieczkę i daje poczucie wolności. Tak jest właśnie w nagrodzonym w tym roku przez canneńskie jury „Chłopcu na rowerze” Jeana-Pierre’a i Luca Dardenne’a, filmie wspaniałym i wzruszającym bez sentymentalizmu, którym belgijscy bracia brzydzą się jak templariusze mimami – o tym zagadkowym i zabawnym wstręcie przypomniał Zbigniew Herbert w „Barbarzyńcy w ogrodzie”.

W dramacie Dardenne’ów o 12-latku Cyrilu zdradzonym przez ojca i oddanym do domu dziecka, a potem pokochanym przez właścicielkę salonu fryzjerskiego – Samanthę – wszystko jest proste i klarowne, bo został on świadomie nakręcony w literackiej konwencji bajki. Znajdziemy tu elementy typowe dla jej struktury – tak, jak opisał ją rosyjski literaturoznawca Władimir Propp. Są tu niemal wszystkie charakterystyczne postaci oraz posunięcia, od „odejścia” i „naruszenia zakazu” do „zdemaskowania”, „ukarania” i „wesela”. Dobrą wróżką jest w tej opowieści Samantha, która przekazuje Cyrilowi „przedmiot magiczny” – rower.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Piotr BOŻEJEWICZ

Może i koniec, ale nie świata

• TAKO RZECZE [P] •Skoro Obama nawet w części nie okazał się takim cudotwórcą, jak przepowiadali eksperci, to czemu Trump miałby być taki groźny, jak go malują ci sami ludzie?

Intermedia

• MYŚLI I SŁOWA • BEATA SZYDŁO