Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

FOT. MAREK OBREMSKI/FOTORZEPA

Profil prawdę ci powie

Na Facebooku coraz aktywniejsze są firmy, dla których jest to zarówno sposób na reklamę, jak i oznaka prestiżu. Ale rośnie też liczba użytkowników serwisu zmęczonych nadmiarem wszędobylskiej reklamy

Piotr Mazurkiewicz, Magdalena Lemańska

Eksperci są zgodni, że potencjał, jaki niesie ze sobą liczący dziś ponad 750 mln użytkowników Facebook, jest ogromny. Fernando Vega Olmos – globalny szef kreacji w sieci agencji reklamowych JWT – pytany o to, czy w ogóle możliwe jest dziś przeprowadzenie dużej kampanii reklamowej bez jego wykorzystania, mówił w tym roku: „To chyba niemożliwe. Facebook jest już szóstym największym państwem na świecie. Wykorzystywanie tej platformy do zaangażowania ludzi to właściwie dla reklamodawcy obowiązek. I nierobienie tego nie ma sensu. Dlatego firmy masowo zakładają profile, aby tym sposobem docierać do swoich docelowych lub już obecnych klientów. Jednak serwis w założeniu powstał jako platforma do wymiany informacji w grupie znajomych. Aktywność firm to dla jego właścicieli po prostu sposób na zarobienie jeszcze większych pieniędzy.

Ciastko od Starbucksa

Według raportu FanPageTrender, jeśli chodzi o firmowe profile w Polsce, to na koniec października najwięcej fanów miało Allegro – 559,3 tys., a przez miesiąc ich liczba wzrosła o 12 proc. Dalej są Radio Eska – 493,5 tys., wzrost o 3 proc., oraz Serce i Rozum, czyli profil kampanii reklamowej Telekomunikacji Polskiej – 492,4 tys., wzrost o 7 proc. W czołówce znalazły się też marki odzieżowe Reserved, Cropp oraz House, wszystkie należące do spółki LPP. Firma jednak nie odpowiedziała na nasze pytania: co daje jej wysoka liczba fanów na profilach i czy w jakikolwiek sposób wykorzystuje ich popularność? Może po prostu nie ma o czym mówić?

Jednak działania podejmowane w sieciach społecznościowych mogą zarówno zwiększać sprzedaż, jak sławna akcja Starbucksa, która zaskoczyła rynek swoimi efektami w 2009 r., kiedy Facebook nie był jeszcze tak obowiązkowym narzędziem reklamowym jak dzisiaj. Amerykańska sieć kawiarni oferowała każdemu klientowi z kuponem wydrukowanym z jej witryny lub z jej fanpage’a darmowe ciastko do kawy. Dopiero rok później Chris Bruzzo, wiceszef firmy ds. marki i treści on-line, ujawnił, że akcja przyniosła oszałamiający sukces: do kawiarni z kuponem pobiegło ponad milion Amerykanów. Dziś kupony to chleb powszedni sklepów i lokali mających witryny na Facebooku. Takie akcje wspierają często „zwykłe” kampanie, których główną siłą rażenia wciąż jest telewizja.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy

Ewa Bednarz

Kredyt z plastiku

Tylko część banków decyduje się na wydawanie przedsiębiorcom kart kredytowych. Znacznie chętniej oferują im dużo kosztowniejsze karty obciążeniowe