Najnowsza interwencja Uważam Rze

Świat

AFP PHOTO / MARTIN BUREAU

Umiłowani w skandalach

Piotr Kowalczuk

Kampania reklamowa Benettona z papieżem całującym się z imamem, rzekomo skierowana przeciw nienawiści, wywołała efekt dokładnie odwrotny: oburzenie, protesty i gwałtowne polemiki

Wulgarny idiotyzm” – krytykuje Oliviero Toscani, autor prowokacyjnych reklam firmy sprzed lat, a Jonathan Jones w „Guardianie” twierdzi, że kampania nawiązuje do tradycji papieskich portretów pędzla Rafaela.

Włoska firma odzieżowa znów zszokowała świat. Pod hasłem „UnHate” (angielski neologizm, w wolnym tłumaczeniu „Porzuć nienawiść”) w Rzymie, Mediolanie, Nowym Jorku, Paryżu i Tel Awiwie zawisły ogromne billboardy, na których dzięki fotomontażowi pocałunek usta-usta składają sobie bardzo znani ludzie: Benedykt XVI i Ahmed Al-Tajeb, imam kairskiego meczetu Al-Azhar i autorytet religijny sunnitów, kanclerz Merkel i prezydent Sarkozy, premier Izraela Beniamin Netanjahu i szef Autonomii Palestyńskiej Mahmoud Abbas. Natomiast Barack Obama całuje się i z prezydentem Chin Hu Jintao, i z prezydentem Wenezueli Hugonem Chavézem.

Z podpisu można się dowiedzieć, że Benetton w ten sposób wspiera własną fundację UnHate i jej kampanię na rzecz uniwersalnego pojednania między ludźmi. Na stronie internetowej tego chwalebnego przedsięwzięcia można wyczytać: „Naszym celem jest przeciwstawienie się kulturze nienawiści i promocja bliskości między ludźmi, wyznaniami i kulturami. Motywem przewodnim jest pocałunek, czyli najbardziej uniwersalny symbol miłości”. Na dodatek Benetton zorganizuje w 50 miastach na trzech kontynentach UnHate Day i szereg akcji na rzecz tolerancji, praw człowieka i przeciw nędzy. Nie jest jasne, czy inicjatywy będą połączone ze sprzedażą produkowanej przez firmę odzieży.

Rozgłos = zysk

Niedługo potem, gdy billboard z papieżem i imamem pojawił się na moście przy Zamku św. Anioła, nieopodal Watykanu i w Mediolanie przed gmachem giełdy, watykański rzecznik ks. Federico Lombardi oświadczył: „Musimy gwałtownie zaprotestować przeciwko wykorzystaniu wizerunku Ojca Świętego w kampanii reklamowej. To oznaka braku szacunku dla papieża i obraza dla wierzących. Żeby uzyskać rozgłos i podbić sprzedaż, złamano podstawowe zasady etyki”.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Polacy coraz częściej kupują online. Co ich przekonuje do tej formy zakupów?

Kupujemy na potęgę. Rynek dóbr konsumenckich rozwija się dynamicznie, a my – konsumenci – podążamy za najnowszymi trendami. Kupujemy nie tylko więcej, ale i korzystając ze znacznie...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej

Intermedia

• MYŚLI I SŁOWA • BEATA SZYDŁO