Biznes

Planeta Kepler-22b znajduje sie w tzw. ekosferze

Jak druga Ziemia

Krzysztof Urbański

Pierwszy glob, na którym może istnieć życie, odkryli badacze amerykańscy

Temperatura na powierzchni jest taka, jak w wiosenny dzień na Ziemi – ok. 22 st. C. Odkrycie było możliwe dzięki instrumentom Kosmicznego Teleskopu Keplera. Planeta obiega gwiazdę podobną do Słońca w tzw. ekosferze – strefie warunków sprzyjających życiu, gdzie woda w stanie ciekłym może się utrzymać na powierzchni globu. Promień planety Kepler-22b jest większy od ziemskiego 2,4 razy.

– To kamień milowy na drodze do znalezienia bliźniaka Ziemi – powiedział Douglas Hudgins, naukowiec programu „Kepler” w kwaterze głównej NASA w Waszyngtonie. Zespołem analizującym dane dostarczone przez teleskop Keplera kieruje William Borucki z Ames Research Center NASA w Moffett Field w Kalifornii.

– Fortuna uśmiechnęła się do nas wraz z odkryciem tej planety – powiedział Borucki. – Pierwszy tranzyt został uchwycony trzy dni po tym, jak uznaliśmy pełną zdolność operacyjną sondy. Byliśmy świadkami trzeciego przejścia planety na tle gwiazdy po sezonie wakacyjnym 2010 r.

Odkryte przejścia planety na tle gwiazdy muszą być jeszcze potwierdzone przez teleskopy naziemne i Kosmiczny Teleskop Spitzera. Obszary nieba, gdzie leży Kepler-22b, mogą być dostrzeżone przez naziemne obserwatoria tylko od wiosny do wczesnej jesieni. Dlatego planeta, choć znana od roku, została uznana dopiero teraz.

Jest pierwszą, której istnienie potwierdzono, spośród 54 kan-dydatek na planety zgłoszonych przez zespół Keplera w lutym 2011 r. Odkrycie opisano w najnowszym wydaniu magazynu „Astrophysical Journal”.

Gwiazda, która gości układ planetarny, jest oddalona od nas o 600 lat świetlnych i znajduje się pomiędzy gwiazdozbiorami Lutni i Łabędzia. Ma masę i promień tylko niewiele mniejsze od Słońca. Gwiazda ta jest o 25 proc. ciemniejsza od naszej. Kepler-22b obiega ją wciągu 290 dni. Ziemia potrzebuje 365 dni, aby okrążyć Słońce. Odległość planety od jej gwiazdy jest zaledwie o 15 proc. mniejsza niż dystans dzielący Ziemię od Słońca. To dlatego temperatura na powierzchni jest umiarkowana i pozwala, aby woda utrzymała się w stanie płynnym. To jest warunek niezbędny, aby mogło istnieć życie, jakie znamy.

Wcześniej odkryte gazowe olbrzymy nie są uważane za zdolne do podtrzymania życia. Planeta ta jest najmniejszym globem odkrytym w strefie sprzyjającej życiu.
– Odkrycie to potwierdza rosnące przekonanie, że żyjemy w kosmosie pełnym życia – powiedział Alan Boss z Carnegie Institution for Science, członek programu Kepler: – Jesteśmy o krok od ustalenia rzeczywistej liczby podobnych do Ziemi planet w naszej Galaktyce.