Najnowsza interwencja Uważam Rze

Tu i teraz

Minister rezygnuje z marzenia premiera

Dorota Gawryluk

Dziś chwali się polityków za to, że czegoś nie zrobili. W myśl zasady, że działanie może być bardziej szkodliwe od zaniechania

Nowy minister transportu Sławomir Nowak zebrał już pierwsze oklaski za to, że wycofał się z planu budowy kolei dużych prędkości. Chwalą go za to specjaliści od kolei i biznesmeni produkujący na ten rynek. Słusznie podkreślają, że nie można budować gmachu, zanim nie naprawi się fundamentów.

I że w kryzysie pchanie się w tak ogromną inwestycję jest ryzykowne. Słynny projekt KDP miał kosztować od 20 do 28 mld zł. Sam Sławomir Nowak z ulgą poinformował o swojej decyzji, dając do zrozumienia, że KDP to mrzonki kolejarzy. Powiedział dokładnie tak: „Koncentrujemy się na modernizacji tego, co mamy, a nie realizacji marzeń kolejarzy, jakimi są KDP”.


Problem w tym, o ile mnie pamięć nie myli, że to nie kolejarze, lecz sam Donald Tusk zamarzył o tym projekcie podczas exposé w 2007 r. Premier w sprawie szybkich kolei był bardzo precyzyjny. Mówił: „Mój rząd w trybie pilnym zakończy prace nad studium Kolei Dużych Prędkości po to, żeby jeszcze w tej kadencji z fazy studium wejść w fazę realizacji”. To teraz już wiemy, że faza realizacji przesunęła się o 20 lat. Trudno mieć pretensje do nowego ministra, bo z pustego i Salomon nie naleje, ale warto, by pamiętał, kto jest za co odpowiedzialny. Nawet jeśli chodzi tylko o odpowiedzialność za rozbudzanie marzeń.

Nowy minister transportu jest pełen zapału do tego stopnia, że co rusz popada w śmieszność. Warto go wspierać, bo byłoby dobrze, gdyby udało mu się przynajmniej zapanować nad nowym rozkładem jazdy. Rokowania nie są najlepsze. Może się okazać, że jedyne, co może zrobić, to przypilnować, by panie w okienkach na dworcach miały rzetelne informacje o nowym rozkładzie i żeby nie wysyłały pasażerów na nieistniejące perony. Bałaganu organizacyjnego można jednak uniknąć. Nie wiem, czy do tego potrzebny jest sztab kryzysowy powołany przez ministra. Wydaje się, że wystarczą kompetentni ludzie w spółce. Jednak po tym, jak poprzednik ministra Nowaka zatrudnił tam – jak podawała prasa – głównie swoich znajomych z Łodzi, o kompetencje będzie bardzo trudno.

Stąd zapewne grobowe miny szefów spółek kolejowych, z którymi minister pokazał się na konferencji. Oni wiedzą, że pewnych spraw nie da się przeskoczyć i że mogą zapłacić stanowiskiem za nie swoje błędy. Swoją drogą, warto przyjrzeć się, ile osób z zaciągu ministra Grabarczyka, ilu tych odpowiedzialnych za kompromitację na kolei w ub.r. będzie pracować na chwałę nowego ministra.

Według PKP PLK tylko 37 proc. z 19 tys. km torów w Polsce jest w przyzwoitym stanie. 36 proc. w dostatecznym, czyli wymagającym ciągłych remontów na różnych odcinkach. Reszta wymaga pilnego remontu i kompleksowej wymiany. Trudno zatem się dziwić, że pociągi w Polsce ciągle się spóźniają.

Mogą rozwijać prędkość powyżej 160 km/godz. zaledwie na 965 km torów. Żeby przywrócić dobry stan torów, potrzeba według specjalistów 6–7 mld zł rocznie. W sumie chodzi o 47 mld zł. Inwestycje miały ruszyć w ubiegłym roku dzięki pieniądzom unijnym, ale z powodu braku wkładu własnego nie byliśmy w stanie wykorzystać nawet kilku miliardów z unijnej dotacji. Pytanie, skąd w kryzysie mają wziąć się te pieniądze, skoro nie było ich wcześniej. Nie będziemy chyba zdziwieni, jeśli rząd poinformuje nas, że nie ma pieniędzy ani na Koleje Dużych Prędkości, ani na remont torów.

Pozostaje – tak ważna dla ministra Nowaka – kwestia wizerunku. Ale tu może się okazać, że PR nie wystarczy, panie ministrze!

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Artur Osiecki

Brexit mobilizuje regiony

Województwa chcą przyspieszyć realizację nowych programów regionalnych zarówno ze względu na zbliżający się przegląd unijny, jak i potencjalne negatywne konsekwencje wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej

Hubert Kozieł

Czy Podesta zadławi się pizzą?

• SPISKOWA TEORIA WSZYSTKIEGO • Wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych były wielkim zwycięstwem zwolenników spiskowej teorii dziejów. Potwierdziły bowiem wiele ich tez