Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Source Photos.com Byline

Telefon od świętego Mikołaja

Urszula Zielińska

Żniwa operatorów komórkowych zaczynają się na dobre. Przedświąteczny czas to dla mobilnych sieci najgorętszy okres handlowy i pora wymyślnych akcji promocyjnych

Telefon komórkowy, smartfon, tablet, notebook, laptop – niemal każda sieć komórkowa w sezonie poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia wykłada na ladę produkty „za złotówkę”. W cudzysłowie, bo jeśli nie chcemy płacić jednorazowo kilkuset lub kilku tysięcy złotych za wymarzoną elektronikę, zapłacimy operatorowi wyższy niż zwykle abonament i zgodzimy się na umowę nawet na trzy lata. To nie jest też system ratalny z zerową stawką oprocentowania. Jak mówiła niedawno podczas debaty branżowej telekomów szefowa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anna Streżyńska, operatorzy w ten sposób nie tracą (dokładając, aby pozyskać albo zatrzymać klienta) – ale zarabiają.

To dlatego wbrew deklaracjom wielu z nich elektronika użytkowa nie zniknęła na dobre z ich ofert telekomunikacyjnych i internetowych i jeśli któryś z telekomów rezygnuje z subsydiów, to nie na zawsze i nie w pełni. A już na pewno nie przed świętami.

W kwartale obejmującym Boże Narodzenie operatorzy pozyskują zwykle proporcjonalnie większą liczbę klientów niż średnio w każdym z pierwszych trzech kwartałów. – To nadal najlepszy okres sprzedażowy – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik grupy TP, właściciela sieci Orange. Dla przykładu, rok temu w IV kwartale sieć ta przyłączyła blisko 200 tys. nowych użytkowników, czyli 30 proc. wszystkich zdobytych w 2010 r.

Specjaliści od ofert konsumenckich wskazują jednak, że w przeciwieństwie do czasów, gdy telefonia komórkowa dopiero zdobywała rynek – dziś na 100 klientów przypada 128 telefonów – oferty świąteczne to przede wszystkim inaczej zapakowane produkty, które trafiły do sklepów w ciągu roku. – Cała para idzie w marketing. W ofertach operatorów trudno znaleźć coś nowego z okazji świąt. Można tylko zauważyć, że telekomy więcej wydają na zdobycie nowych klientów niż na utrzymanie dotychczasowych – mówi Witold Tomaszewski, redaktor naczelny Telepolis.pl, specjalistycznego portalu o telefonii komórkowej kierowanego do konsumentów.



Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Andrzej Sadowski

Wolność tak, ułatwienia nie

• RAZ POD WOZEM, RAZ POD WOZEM • Dopóki rządzący w Polsce będą mówić o ułatwieniach i ulgach dla przedsiębiorców, a nie o przywróceniu wolności gospodarczej, dopóty nie wybijemy się na ekonomiczną niepodległość

Intermedia

• MYŚLI I SŁOWA • BEATA SZYDŁO