Strajki na dzień dobry
Strajki na dzień dobry
Uruchomienie produkcji nowej Pandy w fabryce w Pomigliano przywitały strajki. Włoscy politycy wymusili na Fiacie przeniesienie produkcji Pandy z Tychów, choć – jak wielokrotnie zapewniał prezes Fiata Sergio Marchionne – polski zakład zapewniał najwyższą jakość produkcji. Po raz kolejny okazało się, że koszula jest bliższa ciału. Polska nie ma szczęścia do Pandy. Model pierwszej generacji, zaprezentowany w 1980 r., miał być produkowany w FSM od początku lat 80., ale zabrakło pieniędzy na przygotowanie fabryki. Dopiero druga generacja trafiła do Polski – pierwsze samochody zjechały z taśmy latem 2003 r. Trzecia generacja, przygotowywana z myślą o tyskiej fabryce, ostatecznie wylądowała we Włoszech. Łącznie Fiat wyprodukował 6 mln pand pierwszej i drugiej generacji, w tym modeli z napędem na wszystkie koła. Fiat zapewnia, że tyski zakład będzie produkował drugą generację dopóty, dopóki będzie na nią popyt.
Dookoła kierownicy
Limuzyny mają się dobrze – BMW wprowadzi do sprzedaży w przyszłym roku czterodrzwiowe coupé, które jeszcze nie ma ustalonej nazwy. Auto będzie konkurować z Mercedesem CLS oraz Audi A7.
W Japonii Suzuki wprowadzi do sprzedaży w połowie stycznia elektryczny skuter. Wymienne litowo-jonowe akumulatory pozwalają na przejechanie 30 km. Ładowanie trwa cztery godziny. Wersja elektryczna jest o 2 kg lżejsza od spalinowej, która stanowi podstawę do przeróbki. Podobne elektryczne pojazdy przygotowują m.in. BMW, Honda i Smart.
Jaguar zwiększył sprzedaż swoich aut w Polsce o 180 proc. – do listopada 133 samochody znalazły swoich nabywców. Importer, spółka JLR, zaznacza, że najpopularniejszymi modelami są limuzyny XF oraz XJ. Jaguary sprzedawane są w pakiecie z pięcioletnią gwarancją. Na trzech pierwszych miejscach w segmencie premium są marki niemieckie: Audi, BMW i Mercedes.
Dakar staje się rajdem gwiazd: w tegorocznej imprezie za kierownicą zobaczymy nie tylko Adama Małysza (Mitsubishi Pajero), ale i Dariusza Michalczewskiego, który poprowadzi volkswagena amarok. Małysz ma zamiar pokonać całą trasę, Michalczewski zaś, podobnie jak m.in. gitarzysta The Scorpions Rudolf Schenker, przejedzie tylko kilkadziesiąt kilometrów podczas jednodniowej przerwy w rajdzie. Volkswagen, który jest głównym sponsorem imprezy, do dyspozycji organizatora przekazał 30 amaroków.
Skoda wyprodukowała 1,5 mln octavii drugiej generacji. Model, oznaczony wewnętrznie jako A5, produkowany jest od 2004 r. w Mlada Boleslav, a także w filiach w Vrchlabi (Czechy), Rosji, Indiach, Kazachstanie, Bośni i Hercegowinie, na Ukrainie i w Chinach. Auta z tego ostatniego kraju nie są ujęte w jubileuszowej liczbie. Octavia A5 jest najlepiej rozpoznawanym modelem Skody.
Audi zostało w listopadzie drugą pod względem wielkości produkcji marką aut luksusowych i zepchnęło Mercedesa na trzecią pozycję. Bawarskie Audi zawdzięcza sukces mocnej pozycji w Chinach, gdzie sprzedaje także modele starszej generacji. Największym producentem aut luksusowych pozostaje BMW.
Używane auta z Zachodu sprowadzają nie tylko indywidualne osoby, ale także autoryzowani importerzy samochodów, np. BMW i Peugeot. Właśnie francuska marka sprzedała 8 grudnia 15-tysięcznego peugeota w ramach programu „Używany gwarantowany”. Samochody objęte
są gwarancją producenta oraz 24-godzinnym assistance. W tym roku do Polski zostanie ściągniętych ponad 700 tys. aut z drugiej ręki.