Najładniejszy polski samochód
Motohit
Syrena Sport, powszechnie uznana za najładniejszy polski samochód, zostanie odtworzona. Nastąpi to za dwa lata dzięki mrówczej pracy Marcina Możejki i Artura Markowskiego. Dwaj zapaleńcy kończą opracowywać dokumentację samochodu, który nigdy jej nie miał – został stworzony przez rzemieślników FSO jako studium nowych technologii: plastikowego nadwozia i silnika typu bokser. Silnik miał być montowany w następcy Syreny 102. Fabryka nie przewidywała seryjnej produkcji modelu Sport. W odtworzeniu auta pomagają Datacomp, dostawca oprogramowania Alibre Design, żerańska fabryka, Muzeum Techniki w Warszawie oraz szczecińskie Muzeum Techniki i Komunikacji. Syrena Sport, zaprojektowana przez artystę plastyka Cezarego Nawrota, została zaprezentowana 1 maja 1960 r. FSO zniszczyła samochód w nieznanych okolicznościach.
Dookoła kierownicy
Mitsubishi ma dwa małe modele: produkowane w Holandii Colta oraz Mirage, którego wytwarzanie właśnie rusza w Tajlandii. Mirage, który prawdopodobnie zastąpi Colta, trafi do polskich salonów na początku 2013 r. W tym samym roku w salonach pojawi się następca SUV-a Outlander, który będzie oferowany także w wersji hybrydowej.
W 2011 r. Hyundai sprzedał ponad 4 mln aut, o 12 proc. więcej niż rok wcześniej. Na lokalnym rynku koncern znalazł nabywców dla 0,68 mln samochodów (wzrost o 3,6 proc.), natomiast na rynkach zagranicznych 3,36 mln (o 14,2 proc. więcej). Należąca do Hyundaia marka Kia sprzedała ponad 2,5 mln aut (19,2 proc. więcej niż w 2010 r.); wzrost na rynkach zagranicznych sięgnął 24,3 proc. (ponad 2 mln samochodów), zaś w Korei – 1,8 proc. (0,49 mln). Koncern planuje, że w 2012 r. wyprodukuje łącznie ponad 7 mln aut.
Miniony rok był bardzo dobry dla fabryki Opla w Rüsselsheim, która wyprodukowała 180,9 tys. aut (rok wcześniej 177,5 tys.). Rekord zawdzięcza dużemu popytowi na Insignię. Model produkowany jest także w wersji amerykańskiej sprzedawanej jako Buick Regal. Takich aut zeszło z taśmy 12,6 tys. Fabryka wypuściła także 18,3 tys. kompaktowej Astry.
Limity zużycia paliwa zmuszają do powszechnego zastosowania turbosprężarek, do tej pory stosowanych w silnikach wysokoprężnych. Jeden z największych światowych dostawców turbosprężarek Honeywell prognozuje, że w 2020 r. urządzenia te będą stosowane w 70 proc. nowych aut na całym świecie, podczas gdy w 2009 r. ten odsetek wynosił 30 proc. Do tej pory rynek był zdominowany (poza Honeywellem) przez Borg Warner oraz IHI, a w ubiegłym roku rozpoczęły produkcję konkurencyjne Bosch Mahle i Continental-Shaeffler.
W 2011 r. przeciętna cena najczęściej kupowanych w Polsce nowych samochodów sięgnęła 78 769 zł i była o 4,08 proc. wyższa w stosunku do 2010 r. – podał Instytut Samar na podstawie danych z pierwszych 11 miesięcy. Klienci indywidualni kupowali samochody kosztujące średnio 68 006 zł, natomiast przedsiębiorstwa 88 782 zł. Biorąc pod uwagę możliwość odliczenia VAT od ceny samochodu firmowego, średni ważony koszt zakupu takiego pojazdu wyniósł 77 829 zł. Średnia ważona cena modeli popularnych sięgnęła 70 194 zł, natomiast klasy premium – 182 903 zł.
Liderem polskiego rynku od 32 miesięcy jest Skoda. W 2011 r. sprzedała ok. 37,5 tys. aut – tyle samo co rok wcześniej, gdy cały rynek zanotował 10-procentowy spadek. Najpopularniejszym modelem Skody była Octavia – sprzedano 18,5 tys. sztuk.
[gallery columns="2"]