Najnowsza interwencja Uważam Rze

Bez kryzysu

Robert Przybylski

Motohit

Hyundai nie zauważa kryzysu i sprzedaje coraz więcej samochodów. W 2011 r. znalazł nabywców dla 4,06 mln aut, o 12,4 proc. więcej niż w poprzednim roku. Przychody korporacji wzrosły o 16 proc., do 77,8 bln wonów, zaś zysk netto powiększył się o 35,1 proc. do 8,1 bln wonów. Tak dobre wyniki Hyundai zawdzięcza sprzedaży coraz większej liczby dużych aut.

Koncern zwiększył udziały także w Europie i w Polsce, poszerzając gamę o model klasy średniej oznaczony i40. W tym roku wprowadzi do sprzedaży kolejne nowości, przede wszystkim kompaktowego i30. To już druga generacja tego samochodu, którego bliźniakiem jest Kia Ceed. Hyundai powstał w 1967 r. i na koniec 2011 r. zatrudniał na całym świecie 80 tys. osób.

Dookoła kierownicy

W 2014 r. Fiat zredukuje liczbę platform z 11 do 5, zaś Chrysler z 11 do 7. Obie marki będą korzystały ze wspólnych rozwiązań technicznych. Fiat specjalizuje się w małych autach, Chrysler w dużych i z napędem na wszystkie koła. Koncern planuje, że w 2014 r. platformy w segmencie bardzo małych, małych i kompaktowych aut będą produkowane w liczbie po milion każda.

W 24-godzinnych wyścigach LeMans kończy się era diesli, które w ostatnich latach zdominowały imprezę. Zastąpią je hybrydy, a zmiana nie wynika ze słabych osiągów silników wysokoprężnych, lecz nowego regulaminu, który zachęca do wystawienia hybryd. Toyota potwierdziła, że wystawi dwa takie modele.

Mitsubishi z końcem tego roku zaprzestanie produkcji aut w holenderskiej fabryce Nedcar. W tym roku zatrudniający 1,5 tys. osób zakład wypuszcza modele: Colt i Outlander; łącznie wyprodukował 1,1 mln aut. Mitsubishi ma udziały w fabryce od 1991 r. Pierwotnie należała do DAF, następnie Volvo. Przez krótki okres produkowała także Smarty Forfour.

Wyprodukowanie samochodu w przeciętnej europejskiej fabryce Forda wymaga zużycia 3,5 m sześc. wody i tworzy 5 kg stałych odpadów. Ford zakłada, że do 2016 r. zmniejszy o 30 proc. zużycie wody oraz o 70 proc. masę odpadów stałych.

W nadchodzących Audi A3 oraz VW Golf koncern VW wykorzysta po raz pierwszy nową architekturę MQB z poprzecznym silnikiem. Będzie stosowana w małych modelach jak Polo, aż po średniej klasy Passata i SUV-y, jak np. Tiguan. Nowa platforma pozwala na produkcję na jednej taśmie tych wszystkich modeli, których silniki montowane są dokładnie w taki sam sposób. Silniki (także hybrydowe lub na gaz) mogą mieć do 190 KM.

Niektórzy nie boją się drogich paliw. Chevrolet w Polsce sprzedał już 10 sportowych Camaro. W całej Europie marka zebrała 600 zamówień. Camaro ma 405-konny silnik o pojemności 6,2 l. W 2011 r. Chevrolet sprzedał w Europie ponad 200 tys. aut.

Na nowojorskim salonie samochodowym 5 kwietnia poznamy Światowy Samochód Roku 2012. Będzie wybrany przez 66 dziennikarzy spośród dziesiątki wstępnie wytypowanych aut: Audi A6, Audi Q3, BMW Serii 1, BMW Serii 3, Chevrolet Volt /Opel Ampera, Citroen DS5, Ford Focus, Land Rover Evoque, Porsche 911 i Volkswagen Up!.

Od 1997 r. Bosch wyprodukował 75 mln kompletów common rail montowanych w dieslach. Dzięki common rail diesle stały się bardzo popularne – ich udział w europejskim rynku wzrósł z 22 proc. w 1997 r. do 50 proc. w 2011. Pierwszym modelem wyposażonym w common rail była Alfa Romeo 156 JTD. W 2011 r. Bosch wyprodukował 9 mln systemów common rail. Podobne produkują Delphi, Siemmens oraz Denso.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy