Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Dokąd lecą linie lotnicze

Danuta Walewska

Od początku roku zbankrutowało w Europie sześć linii lotniczych. Dwie największe z nich – hiszpański Spanair i węgierski Malev zostawiły na ziemi 40 tys. pasażerów

Załoga francuskiego Air France strajkowała przez cztery dni, a przewoźnik musiał odwołać ponad tysiąc lotów, zaś polskie Ministerstwo Skarbu Państwa i czeskie Ministerstwo Transportu szykują się do sprzedaży narodowych przewoźników – LOT i CSA. Do szybkiej sprzedaży przygotowane są także skandynawski SAAB i portugalski TAP. Co oznacza taka sytuacja dla pasażerów? Że dobrze i tanio już było. Teraz jeśli będzie dobrze, to z pewnością trzeba będzie za to słono zapłacić.

Dodatkowo jeszcze linie lotnicze drastycznie tną koszty. Air France chce w ciągu roku oszczędzić 700 mln euro, Lufthansa, która nadal boryka się z uzdrowieniem kupionych półtora roku temu Austrian Airlines, aż 1,5 mld euro w niespełna trzy lata. Obydwie linie przyznają, że największe kłopoty są w Europie, gdzie konkurencja niskokosztowych, chociaż często wcale nietanich przewoźników – takich jak Wizzair, Ryanair i easyJet, czy Norwegian jest nadzwyczaj zaciekła. Teraz jeszcze okazuje się, że Norwegowie kupili dreamlinery i zamierzają nimi latać do Azji, gdzie przez długie lata będzie można solidnie zarobić. Więc i tam presja na tradycyjne linie się zwiększy.

Trudno więc oczekiwać, że w takiej sytuacji nawet najwięksi przewoźnicy będą się ścigać w rozpieszczaniu pasażerów. Raczej będą ich kusić punktualnością i wygodnymi przesiadkami. Tu chyba najwięcej ma do zrobienia lotnisko de Gaulle'a w Paryżu, gdzie prosta przesiadka zazwyczaj zmienia się w pełne stresów poszukiwanie właściwego terminalu, chociaż wszystko nazywa się bardzo elegancko. Jak to we Francji.

Europejskim liniom urosła potężna konkurencja – przewoźnicy z Bliskiego i Dalekiego Wschodu. W nich nadzieja, że nie będą się liczyły wyłącznie „pasażerokilometry", tylko konsument, o którego warto zadbać, i to niezależnie, czy podróżuje z tyłu, czy z przodu samolotu, gdzie bilety kosztują najwięcej.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy