Najnowsza interwencja Uważam Rze

Tu i teraz

Sprawa Magdy, sprawa mediów

Bronisław Wildstein

Incydenty takie jak śmierć Magdy W. nie niosą za sobą szczególnej wiedzy ani nie ujawniają zjawisk społecznych

Fascynacja makabrą jest stałym elementem ludzkiej natury. Nie zamiera ona wraz z rozwojem cywilizacji technicznej i – wydawałoby się – łagodzeniem obyczajów. Można uznać wręcz, że narasta, a ludzie odreagowują coraz bardziej sterylne warunki życia poprzez seks i okrucieństwo dominujące w naszej kulturze. Do pewnego czasu obsesje te znajdowały ujście w szczególnym typie mediów nieprzypadkowo zwanych „brukowymi" lub tabloidami. Współcześnie nastąpiła jednak „tabloidyzacja" wszystkich mediów. To wszystko widzimy w medialnej histerii rozpętanej wokół tragedii rodziny z Sosnowca.

Tragicznemu wypadkowi dziecka towarzyszyła słabość matki, która nie sprostała ekstremalnemu wyzwaniu. Jeśli nawet śmierć ta była zbrodnią matki, w sensie społecznym zmienia to niewiele. Człowiekowi zawsze towarzyszyć będą zło i słabość. Tylko że ta prawda nie mieści się w stereotypowej mentalności nowoczesnej, a więc nie przenika do głównego nurtu współczesnych mediów. Zło, zgodnie z prezentowanymi przez nie stereotypami, musi wynikać z defektu społecznego mechanizmu. Należy go wskazać i wyeliminować.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Piotr BOŻEJEWICZ

Może i koniec, ale nie świata

• TAKO RZECZE [P] •Skoro Obama nawet w części nie okazał się takim cudotwórcą, jak przepowiadali eksperci, to czemu Trump miałby być taki groźny, jak go malują ci sami ludzie?

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy