Najnowsza interwencja Uważam Rze

Dookoła kierownicy

Robert Przybylski

Zespoły F1 szykują się do nowego sezonu. Podczas pierwszego dnia testów opon na sezon 2012 Pirelli dostarczył 1176 opon, to jest 294 komplety.

Do prób zespoły zużyły 71 kompletów opon miękkich, 105 średniej twardości oraz 43 twardych, przejeżdżając niemal 15 tys. km – niecałe 13 km na oponę.

Delphi w połowie 2013 r. rozpocznie masową produkcję falowników dla samochodów elektrycznych i hybrydowych. Według producenta nowa generacja będzie o 30 proc. mniejsza i lżejsza od obecnej. Falownik przetwarza stały prąd z akumulatora w zmienny, używany przez silnik trakcyjny samocho-du. W Polsce falowniki dla elektrycznych i hybrydowych autobusów produkuje warszawska firma Medcom. Daimler wypłaci wszystkim pracownikom 4100 euro premii. Będzie to rekordowa wypłata w historii firmy, chociaż marka Mercedes została wyprzedzona przez Audi i spadła na trzecią pozycję w rankingu luksusowych marek aut. W poprzednim roku premia wyniosła 3150 euro. W 2011 r. Daimler sprzedał 2,1 mln pojazdów, uzyskał 106,5 mld euro przychodów i 6 mld euro czystego zysku.

Według Dekry, która przegląda rocznie 15 mln aut, samochody są coraz mniej trwałe. Wśród aut o przebiegu do 50 tys. km 80,2 proc. nie ma usterek. W przypadku samochodów z przebiegiem od 50 tys. do 100 tys. km indeks spada do 56,5 proc., zaś dla przebiegów od 100 tys. do 150 tys. km wynosi tylko 33,6 proc. Wskaźnik poważnych usterek wynosi odpowiednio: 5, 11,9 oraz 9,4 proc. Najczęściej zdarzają się usterki elektro-niki (19,7 proc.), hamulców (11,8), podwozia i mechanizmu kierowniczego (9,6) oraz silnika (8,3). Suzuki Motor Corporation i brytyjska firma Intelligent Energy Holdings powołały spółkę Smile FC System Corporation, która zacznie produkować ogniwa paliwowe. Smile FC będzie działać w Japonii, w siedzibie Suzuki w Hamamatsu, i zajmie się przygotowaniem ogniw dla jednośladów i samochodów.

BMW zgodziło się zapłacić 3 mln dol. kary wymierzonych przez amerykańską Agencję Bezpieczeństwa Drogowego (NHTSA) za zwłokę w poinformowaniu o defektach systemów bezpieczeństwa aut w 2010 r. Chodzi o 16 usterek w motocyklach i samochodach, których firma nie zgłosiła w ciągu pięciu dni od momentu ich wykrycia.

W połowie roku w europejskich modelach hybrydowych i elektrycznych montowane będą ostrzegawcze brzęczyki. Emitują fale o częstotliwości od 300 do 10 Hz. Dźwięk dostarczają producenci aut, ścieżka dźwiękowa jest przetwarzana przez 32-bitowy procesor, który imituje m.in. przyspieszenie i hamowanie.

—opracował Robert Przybylski

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy