Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

Skalpele pod Grunwaldem

Agnieszka Głowacka

W białych fartuchach, ze skalpelami w dłoniach, bardziej niż konserwatorów przypominają chirurgów. W nietypowej pozycji od kilkunastu miesięcy przywracają blask „Bitwie pod Grunwaldem”

Teraz już widać ich twarze i włosy, ale był czas, gdy Sala Matejkowska w warszawskim Muzeum Narodowym, gdzie przez lata eksponowano najsłynniejsze z dzieł mistrza Jana, robiła surrealistyczne wrażenie. Zamaskowane, ubrane jednakowo postaci leżały pokotem na przesuwanych nad płótnem metalowych pomostach. Oświetlone przez chirurgiczne lampy do dyspozycji miały m.in. przedziwnie wyglądające maszyny filtrujące groźne opary.

– Przy użyciu chemikaliów konieczne były też maski z pochłaniaczami i szczelne okrycie całego ciała – mówi kierująca zespołem Dorota Pliś z Pracowni Konserwacji Malarstwa na Płótnie MNW.

Rzeczniczka muzeum Katarzyna Wakuła wylicza: 60 litrów benzyny ekstrakcyjnej i 55 litrów acetonu zużyto tylko w czasie pracy na tzw. podobraziu, czyli tylnej stronie obrazu.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Artur Osiecki

Brexit mobilizuje regiony

Województwa chcą przyspieszyć realizację nowych programów regionalnych zarówno ze względu na zbliżający się przegląd unijny, jak i potencjalne negatywne konsekwencje wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej