Najnowsza interwencja Uważam Rze

Dookoła kierownicy

Robert Przybylski

64 dziennikarzy z 25 krajów przyznało VW Up! tytuł Światowego Samochodu Roku 2012. Jest to trzeci tytuł dla VW (w 2010 r. otrzymał go Polo, w 2009 r. VW Golf). Up! konkurował z 34 modelami innych marek. Jurorzy wskazali na bogate wyposażenie modelu, niespotykane w tym segmencie aut.

W pierwszej trójce znalazły się także BMW3 oraz Porsche 911, które zdobyło tytuł Sportowego Samochodu Roku 2012. Natomiast nagrodę stylistyczną roku 2012 uzyskał Range Rover Evoque.

Polskie drogi są najniebezpieczniejsze w Europie – w przeliczeniu na milion mieszkańców zginęło na nich w 2011 r. 109 osób. Mniej ofiar jest w Grecji, Rumunii oraz na Litwie. Polska ma najgorszy wynik w Europie, zaś najbezpieczniej jest w W. Brytanii (32 ofiary na milion mieszkańców) oraz Szwecji i Holandii (po 33). W ostatniej dekadzie w Europie średnia liczba ofiar na milion spadła ze 112 w 2001 r. do 61 w 2011.

Do 2017 r. Volvo wycofa z oferty silniki mające więcej niż cztery cylindry. Szwedzka marka w przyszłym roku wprowadzi do sprzedaży nową generację benzynowych i wysokoprężnych czterocylindrowych silników, która całkowicie zastąpi większe silniki. Najmocniejszym w historii Volvo była sześciocylindrowa, benzynowa jednostka o mocy 325 KM, oferowana w S60 R-Design.

W  pierwszym kwartale w Polsce zarejestrowano prawie 77 300 aut osobowych, o 12,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wśród kupujących było 51 proc. klientów indywidualnych, ich odsetek jednak zmalał w marcu do 46 proc. Na pierwszym miejscu rankingu jest Skoda. Samar podaje, że urzędy zarejestrowały 9900 aut tej marki, o 17,2 proc. więcej niż w ub.r.

Na drugim miejscu uplasowała się Toyota z rejestracjami ponad 6 400 aut (wzrost wyniósł 14,5 proc.). Trzeci był VW z rejestracjami prawie 5600 aut (5,1 proc. wzrostu).

Chociaż w światowym rankingu wielkości sprzedaży marka Mercedes spadła w 2011 r. na trzecie miejsce za BMW i Audi, Mercedes zwyciężył w kategorii samochód w konsumenckim badaniu „Europejskiej marki godnej zaufania 2012". Badanie przeprowadzono w 15 krajach, w Polsce na pytania odpowiedziało 1045 osób. Mercedes osiągnął najlepszy wynik w kategoriach: silny wizerunek, zrozumienie potrzeb klienta i odpowiedzialność społeczna. Zebrał 23,49 pkt na 25 możliwych. W kategoriach: jakość oraz wartość w stosunku do ceny, marka zajęła dalsze miejsca.

Z ankiety TNS OBOP wynika, że w tym roku 7 proc. Polaków planuje zakup auta, co trzeci zamierza kupić je w ciągu dwóch lat, a 12 proc. odkłada zakup na bliżej nieokreśloną przyszłość. Tylko jeden na dziesięciu planuje kupić nowe auto. Polacy stali się bardziej ostrożni. W 2007 r. zakup auta w nadchodzących 12 miesiącach planowało 12 proc. ankietowanych. Wówczas wyższy był także o ponad 10 proc. odsetek respondentów planujących zakup nowego samochodu.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej

Andrzej Sadowski

Wolność tak, ułatwienia nie

• RAZ POD WOZEM, RAZ POD WOZEM • Dopóki rządzący w Polsce będą mówić o ułatwieniach i ulgach dla przedsiębiorców, a nie o przywróceniu wolności gospodarczej, dopóty nie wybijemy się na ekonomiczną niepodległość