Dookoła kierownicy
Polscy inżynierowie Delphi z zakładu w Ostrowie Wielkopolskim opracowali nowatorski skraplacz do samochodowej klimatyzacji, który jest prostszy w produkcji i lżejszy od dotychczas wytwarzanych.
Nowa technologia uzyskała prestiżową nagrodę PACE przyznawaną przez Automotive News. Inżynierowie na to i inne rozwiązania uzyskali 25 patentów.
Detaliczny rynek paliw samochodowych w Polsce wart był w 2011 r. 102 mld zł – wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. W tej sumie podatki to 50 mld zł, czyli co piąta złotówka wpływająca do budżetu pochodzi od zmotoryzowanych. Według POPiHN w 2011 r. stacje sprzedały 5,2 mld l benzyny, 13,1 mld l oleju napędowego i niecałe 3,2 mld l LPG.
Największy polski serwis ogłoszeń motoryzacyjnych OtoMoto.pl podał, że w pierwszym kwartale wystawiono na sprzedaż o 49 proc. więcej samochodów i o 45 proc. więcej motocykli niż w pierwszym kwartale 2011 r. Na koniec marca o 12 proc. wzrosła w stosunku do ub.r. liczba zapytań o samochody i o 14 proc. o motocykle. O 24 proc. spadła średnia cena sprzedawanych aut z drugiej ręki, ale średni wiek pozostał bez zmian i wynosi około 10 lat.
Spada sprzedaż aut w Europie – w pierwszym kwartale rejestracje zmalały o 8,1 proc. Drugi największy w Europie producent – Renault – zanotował w pierwszym kwartale niemal ośmioprocentowy spadek sprzedaży, do 638,5 tys. aut. Obroty działu samochodowego zmalały o 9,6 proc., natomiast całej grupy Renault o 8,6 proc. – do 9,5 mld euro.
Sytuacja byłaby jeszcze gorsza, gdyby nie ponaddwunastoprocentowy wzrost sprzedaży poza Europą. Sprzedaż PSA (właściciela marek Peugeot i Citroen) spadła o 7 proc., do 14,3 mld euro.
Na salonie samochodowym w Pekinie Lamborghini zaprezentowało koncepcyjnego SUV-a nazwanego Urus. Gdyby auto zainteresowało publiczność, za cztery–pięć lat może wejść do produkcji. Czterodrzwiowy samochód może konkurować z Porsche Cayenne i BMW X6 i jest od nich o około 100 kg lżejszy dzięki zastosowaniu poszycia ze wzmocnionych żywicą tkanin węglowych.
Continental rozpoczął produkcję samochodowych falowników, które pośredniczą w przepływie prądu pomiędzy akumulatorem i silnikiem elektrycznym. Urządzenie nowej generacji jest o jedną trzecią lżejsze i mniejsze od poprzedniego typu. Waży 8 kg i ma 5 l objętości, natomiast może przekazywać moc 20 kW. Stosowane jest w samochodach hybrydowych.
—opracował Robert Przybylski