Najnowsza interwencja Uważam Rze

Dookoła kierownicy

Robert Przybylski

Gliwicka fabryka Opla będzie od 2015 r. produkować Astrę piątej generacji. Model będzie montowany także w brytyjskim Ellesmere Port. W obu fabrykach Opel zainwestuje łącznie 300 mln euro i zrezygnuje z produkcji Astry w Ruesselsheim. W ten sposób zamiast trzech fabryk pracujących na dwie zmiany będą dwie pracujące na trzy, co obniży koszty produkcji. Fabryka w Bochum prawdopodobnie zostanie zamknięta.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podaje, że w 2011 r. recyklingowi poddano m.in. 24 tys. opli, 22 tys. aut z FSO, 18 tys. volkswagenów i 12 tys. renault. Rok wcześniej do stacji demontażu trafiały najczęściej fiaty (48 tys.), polonezy (26 tys.) oraz ople i volkswageny (po 15 tys.). Łączna masa przerobionych w 2011 r. samochodów wyniosła 143 tys. ton.

W USA rośnie popularność automatów, które według wyliczeń Edmunds.com w pierwszym kwartale zdobyły 6,5 proc. rynku – najwięcej od 2006 r. – i to pomimo mniejszej o 10 proc. oferty. Niektóre marki (np. Lamborghini) nie proponują ręcznych skrzyń biegów. W Polsce coraz więcej klientów wybiera przekładnie automatyczne. W Polsce 90 proc. kupowanych aut ma ręczne skrzynie biegów.

Producenci aut i olejów wspólnie opracowują silniki i oleje. Nowy benzynowy, trzycylindrowy i turbodołado-wany silnik Forda jest tak wysilony, że Castrol przygotował do niego specjalny olej 5W20 – o niskiej lepkości i zarazem dobrym smarowaniu. Przygotowanie silnika i oleju zajęło koncernom ponad dwa lata. Castrol, Mobil i Lotos mają po około 25 proc. polskiego rynku olejów silnikowych.

W  2011 r. na 274 807 zarejestrowanych po raz pierwszy w Polsce nowych aut 4269 (1,5 proc.) otrzymało dokumenty czasowo i zostało wyeksportowanych. Najwięcej, 1172 auta (w tym 764 to Quashqai), zarejestrował czasowo Nissan, Ford zarejestrował 1134 auta (blisko połowa to Fiesta), Hyundai 610, w tym także blisko połowa to ix35.

Pirelli, dostawca opon do bolidów wyścigów Formuły 1, przygotował na ten sezon cztery rodzaje mieszanek gumowych: bardzo miękkie, miękkie, średnie i twarde. Miękkie używane są na krętych torach – np. Monako, natomiast twarde niezbędne są na szybkich torach – np. w Malezji. Wyścigowe opony dzielą się także pod względem bieżnika: na nawierzchnie suche (z gładkim bieżnikiem) oraz mokre (z wyraźnym protektorem) i wszystkie produkowane są w Turcji.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej

Artur Osiecki

Brexit mobilizuje regiony

Województwa chcą przyspieszyć realizację nowych programów regionalnych zarówno ze względu na zbliżający się przegląd unijny, jak i potencjalne negatywne konsekwencje wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej