Najnowsza interwencja Uważam Rze

Historia

Czarny PR, czyli doprawianie gęby

Marcin Wolski

Umiejętne oczernianie wrogów i wychwalanie własnych cnót decydowało o międzynarodowej pozycji państw w nie mniejszym stopniu niż wojny czy dyplomacja. Polacy nigdy tego faktu nie umieli docenić

Propaganda jest stara jak ludzkość. Jedna z najwcześniejszych historii biblijnych – opowieść o Kainie i Ablu –  to w istocie znakomita relacja konfliktu nomadów z rolnikami, przy czym winowajcą jest nieprzypadkowo rolnik (Kain), wbrew dziejowej praktyce, wedle której koczownicy najeżdżali rolników. To potomkowie Kaina mieli jednak przez następne wieki paradować z piętnem winowajców, mimo że naród wybrany zmienił już tryb życia na osiadły.

Historię, jak wiadomo, piszą zwycięzcy, a ostateczny sukces jest dziełem udanej narracji. Juliusz Cezar był świetnym wodzem, ale jeszcze znakomitszym propagandystą, który umiejętnie, sprzedając swoją „Wojnę galijską", wykreował się w Rzymie na opatrznościowego męża.

Obraz wojny trojańskiej (niezależnie od tego, czy się odbyła i jaki miała przebieg) ostatecznie ukształtował Homer, a o upadku Kartaginy przesądził nie tylko splot przyczyn ekonomiczno-społecznych, ale także namiętna działalność PR-owska Marka Porcjusza Katona, powtarzającego przy każdej okazji, a nawet bez okazji, że Kartagina musi być zburzona.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej

Ewa Bednarz

Kredyt z plastiku

Tylko część banków decyduje się na wydawanie przedsiębiorcom kart kredytowych. Znacznie chętniej oferują im dużo kosztowniejsze karty obciążeniowe