Cywilizacja

Żółw z Poręby i „Smok Wawelski”

Krzysztof Urbański

To odkrycie zelektryzowało badaczy na całym świecie. Polscy naukowcy odkryli skamieniałe kości najstarszych żółwi na Ziemi. Pochodzą sprzed 215 mln lat

Na kości po raz pierwszy trafił dr Tomasz Sulej z Instytutu Paleobiologii PAN w Porębie koło Zawiercia w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Dalsze badania prowadził wraz z naukowcami z Instytutu Paleobiologii PAN oraz Uniwersytetu Warszawskiego (z Wydziału Biologii i Geologii). Wykopaliska sfinansowane zostały z grantu National Geographic oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W trakcie prac badacze znaleźli kości kończyn oraz pancerze. Żółw z Poręby miał 50 cm długości i budową bardzo przypominał żyjące dzisiaj żółwie lądowe. – Liczymy na to, że wkrótce uda nam się odnaleźć czaszkę – powiedział „Uważam Rze" dr Sulej. Opis nieznanego gatunku ukazał się we wrześniowym numerze prestiżowego amerykańskiego magazynu naukowego „Journal of Vertebrate Paleontology".

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Artur Osiecki