Najnowsza interwencja Uważam Rze

Załamanie nerwowe a Bóg

Po przeczytaniu tekstu pana Andrzeja Horubały pragnę dołączyć do dyskusji na temat nowej płyty Marii Peszek.

 

Zaskakujące jest bowiem, jak stare XIX-wieczne idee mogą być odkurzone i podane współczesnemu popodbiorcy jako nowoczesne i nowatorskie. Bo to właśnie konsekwencje płynące z hasła „Bóg umarł", które ogłosił Fryderyk Nietzsche w „Wiedzy radosnej" już w 1882 r., zdają się być nowatorskimi tezami nowej płyty Marii Peszek zatytułowanej „Jezus Maria Peszek".

Tym, co łączy te dwie postacie (co prawda z innej bajki i innych stuleci), jest również załamanie nerwowe, którego zarówno Fryderyk, jak i Maria doświadczają w „pięknych okolicznościach przyrody". No ale może dosyć ironizowania na temat ludzkich tragedii, bo sprawa jest dość poważna i warta uwagi. Współczesnej popgwieździe chodzi o promocję. Bo o promocję! Powiem otwarcie – nie szokują mnie zarówno wyznania artystki o tym, że Pan Bóg nie jest jej pasterzem, jak i to, że Marysia Peszek nie chce się rozmnażać. Co więcej, widzę w tych postulatach wołanie o tolerancję i miłość dla innego człowieka, które paradoksalnie ogłosił po raz pierwszy w historii idei tytułowy Jezus z Nazaretu. To rodzi pustkę. Czym ją wypełnić? Niestety, pani Peszek żyje (i zarabia) w bardzo zacofanym kraju, w którym nie tylko eutanazja, ale nawet niewinna marihuana są zabronione. I to nie tylko dla jego obywateli, ale nawet dla zwierząt (szczególnie dla psów rasy bolończyk). Pozostaje jej więc zatracać się w zwierzęcym seksie, który na szczęście w Polsce nie jest jeszcze reglamentowany (choć kto wie, co będzie, jak PiS dojdzie do władzy?), albo wyjechać do Tajlandii. I to właśnie z perspektywy egzotycznego krajobrazu zdaje się płynąć odważne wyznanie piosenkarki, że nie oddałaby za Polskę ani jednej kropli swojej krwi, czyniąc z tego sądu uniwersalne przesłanie. Szkoda, że nie pamięta ona (albo może o tym nie wie), że nasi obywatele pewnego gorącego września, nie mogąc udać się tak jak ona na wczasy, tak wiele krwi przelali... Zrobili to nie tyle za swój kraj, ile chroniąc swe bezbronne dzieci, kobiety i starców przed bandyckim napadem niemieckich nowoczesnych Europejczyków, którzy tak jak bohaterka tej recenzji zdawali się być pod wpływem tej samej „Woli mocy" [...].

Pozdrawiam

Dariusz Sieńczewski

Cóż, takie postawy i kryzysy osobowości zdarzyć się mogą każdemu. Jednak chyba tylko w kraju z tak infantylnymi elitami może zdarzyć się próba wyciągania z nieszczęścia zagubionej kobiety jakichś ogólnych prawideł dotyczących życia społecznego, uważanie, że za jej problemy odpowiadają Kościół, tradycja, historia, ogólnie mówiąc – polskość. To właśnie próbowała zrobić część mediów. Ale warto z przypadku pani Peszek wyciągnąć wniosek pozytywny: otóż łaska wiary, jak słusznie Pan zauważył, to naprawdę łaska. Wiara w Jezusa Chrystusa, oparcie w Kościele powszechnym, wsparcie braci i sióstr w wierze – to nasz wielki skarb. Jak wiele znaczy, dowiadujemy się właśnie w momentach trudnych. Szkoda, że wokół pani Peszek nie było kogoś, kto by jej pokazał głębszy sens istnienia człowieka, który pozbawiony oparcia w innych, wyzuty z narodowości i wiary w Boga często ma poczucie potwornej pustki.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Andrzej Sadowski

Wolność tak, ułatwienia nie

• RAZ POD WOZEM, RAZ POD WOZEM • Dopóki rządzący w Polsce będą mówić o ułatwieniach i ulgach dla przedsiębiorców, a nie o przywróceniu wolności gospodarczej, dopóty nie wybijemy się na ekonomiczną niepodległość

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej