Najnowsza interwencja Uważam Rze

Świat

Franz Ittenbach ?Droga do Emaus?

Gdy sztuka szukała wiary

Piotr Semka

Nazareńczycy byli pierwszą awangardą w historii malarstwa. W 1810 r. opuścili akademię w Wiedniu, aby założyć w Rzymie bractwo malarskie w opuszczonym klasztorze. Ich prace prezentuje Muzeum Nadrenii-Palatynatu w Moguncji

Nosili gęste brody i quasi-zakonne szaty, więc próbowano ich wyśmiać jako nazareńczyków. W zlaicyzowanej atmosferze po rewolucji francuskiej zapragnęli wskrzesić pełne duchowości malarstwo z epoki Rafaela i Dürera. „Od Tybru po Ren" – taką nazwę nadano prezentacji dzieł i historii nazareńczyków w Muzeum Nadrenii-Palatynatu w Moguncji. To właśnie leżący nad Tybrem Rzym i włoskie malarstwo renesansowe były dla grupy niemieckich studentów drogowskazem i symbolem wyrwania się ze skostniałych akademickich kanonów. A katolicka Moguncja, która niegdyś sama zaznała francuskiej rewolucyjnej furii antyreligijnej, a potem była jednym z centrów oporu przeciw kulturkampfowi Bismarcka, to dobre miejsce do przypomnienia czasu, gdy sztuka znów zatęskniła za światłem wiary.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy