Najnowsza interwencja Uważam Rze

Temat numeru

Kolejna przekroczona granica

Piotr Semka

To się nazywa obrona przez atak. Film Władysława Pasikowskiego „Pokłosie” został przykryty kloszem pochwał, zanim doszło do jakiejkolwiek krytycznej analizy tego, jak ma się on do faktów historycznych. Zanim zadano pytanie, czy można używać konwencji filmu grozy do opisania zjawisk, o których wciąż wiemy niewiele

Obraz Pasikowskiego nobilitowano jako akt odwagi przeciw rzekomej powszechnej zmowie milczenia na temat polskich zbrodni.

I wreszcie zawyrokowano – kto nie klęka przed nim na kolana, ten jest szowinistą.

Przypomnijmy – mówimy o filmie pokazującym przesiąkniętą złem wioskę Gurówkę, w której 60 lat po wojnie niemal wszyscy mieszkańcy – od prymitywów spod miejscowego sklepu, przez policjantów, strażaków, do szowinistycznego młodego wikarego – połączeni są zmową nienawiści do jednego ze swoich sąsiadów, Józefa Kaliny, który zbiera macewy. Wszystko to – jak wyjaśnia film – z racji obsesyjnej obawy, że samo eksponowanie macew przyciągnie spadkobierców żydowskich mieszkańców i sprowokuje pozwy o zwrot ziemi przejętej po wymordowanych. Aby ukrócić badanie przeszłości, w finale mieszkańcy wsi ukrzyżowują Kalinę na drzwiach stodoły.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Adam Maciejewski

Polski kapitał na Kaukazie

Od 2014 r. w Armenii działa fabryka polskiej spółki Lubawa. Nawiązanie współpracy z rządem Armenii było możliwe dzięki promocji naszego przemysłu za granicą, wspieranej przez dotacje z UE

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy