Najnowsza interwencja Uważam Rze

Temat numeru

Reset gospodarki

Jan Piński

Wywiad z Andrzejem Sadowskim, wiceprezydentem Centrum im. Adama Smitha

Dlaczego „cud" Donalda Tuska się skończył?

Nie łączyłbym polityków żadnej opcji ze względnym sukcesem ostatnich lat. Polska gospodarka rozwija się tylko dzięki przedsiębiorcom, mimo warunków, które nie są przyjazne dla biznesu.

Rząd się chwali, że w ostatnich czterech latach mieliśmy aż 18,7 proc. skumulowanego wzrostu gospodarczego. Najwięcej w Europie.

Punktem odniesienia dla obecnej sytuacji powinna być ta z przełomu lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Wówczas wzrost gospodarczy co roku był dwucyfrowy (oficjalnie wynosił 6-7 proc., ale należy doliczać również to, co produkowała szara strefa). Według Polskiej Akademii Nauk powstało wówczas 6 mln nowych miejsc pracy. To pokazuje prawdziwy potencjał wzrostu polskiej gospodarki. To, co działo się w ostatnich latach, powinniśmy traktować w kategorii objawienia, a nie cudu. A poważnie – z raportu OECD wynika, że tylko likwidując biurokratyczne bariery, możemy mieć wzrost gospodarczy większy o 10 proc. Nie wykorzystujemy swojego potencjału. Według Banku Światowego przedsiębiorcy tracą rocznie 35 dni na wypełnianie dokumentów nieznanych w innych państwach. Nie mówmy więc o tym, co jest, ale co mogłoby być. Obecny system sprawia, że energia przedsiębiorców jest bezsensownie marnowana. Ich kreatywność zużywana jest na omijanie i unikanie absurdalnych przeszkód, a nie tworzenie nowych produktów czy technologii.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej