Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Polska tytanowa armia

Zbigniew Lentowicz

Polskie firmy zarobią na dostawach żołnierskiego wyposażenia nowej generacji, zaprojektowanego w kraju w ramach programu Tytan.

Szef resortu obrony Tomasz Siemoniak właśnie umieścił sprzęt na liście modernizacyjnych zakupów, na które MON, do 2022 r., przeznaczy 130 mld zł.

Tytanowa umowa z przemysłem zostanie podpisana na początku przyszłego roku – deklaruje wiceminister obrony Waldemar Skrzypczak. Armia chce zaraz potem przetestować elementy systemu i zakontraktować pierwsze dostawy kompletnego wyposażenia, aby trafiło ono do żołnierzy w 2016 r.

Po trzech latach badań, inwestycji i pracy konstruktorów z konsorcjum 13 firm sprzęt wymyślony dla Tytana ma zrewolucjonizować indywidualne wyposażenie żołnierzy, a produkującym go firmom zapewnić milionowe dochody. Nie tylko z dostaw dla armii – wiele unikalnych rozwiązań da się zastosować w cywilnych urządzeniach bezpieczeństwa publicznego, w górnictwie czy w diagnostyce medycznej.

– Myślimy o szerokiej komercjalizacji wynalazków – podkreśla Ryszard Kardasz, prezes Bumaru Elektronika (ok. 400 mln zł tegorocznych przychodów), który obecnie jest liderem interdyscyplinarnego programu.

Sprzętowa rewolucja ma polegać na zastosowaniu w indywidualnym rynsztunku żołnierskim zintegrowanych systemów ery informatycznej, nowych materiałów, innowacyjnych środków komunikacji i łączności uwzględniających najświeższe doświadczenia z konfliktów, m.in. operacji w Afganistanie.

– Wyciągnęliśmy wnioski z błędów, które popełnili sojusznicy z NATO i pionierzy modernizacji. Żołnierz nie będzie obwieszony gadżetami jak choinka, dostaje lepszą broń, a do tego przeznaczony do konkretnych zadań, przemyślany, użyteczny zestaw narzędzi, które zwiększają jego bezpieczeństwo, dostarczają informacji, pomagają wykonać zadanie – streszcza Tomasz Mirosław, szef programu Tytan.

Wstępniak

Materiał Partnera

Polacy coraz częściej kupują online. Co ich przekonuje do tej formy zakupów?

Kupujemy na potęgę. Rynek dóbr konsumenckich rozwija się dynamicznie, a my – konsumenci – podążamy za najnowszymi trendami. Kupujemy nie tylko więcej, ale i korzystając ze znacznie...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Intermedia

• MYŚLI I SŁOWA • BEATA SZYDŁO

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy