Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

Marka Sweetface Jennifer Lopez szybko zniknela z rynku

Drugie szycie gwiazd

Natalia Schiller

Piosenkarze, aktorzy, modele, prezenterzy i sportowcy znaleźli wspólną pasję – projektowanie mody. Gwiazdorskie kolekcje na całym świecie zarabiają miliardy dolarów, choć sam pomysł wydaje się grubymi nićmi szyty

Tę opinię zdaje się podzielać wybitny hiszpański designer Oscar de la Renta, który odbierając prestiżową nagrodę Couture Council, skorzystał z okazji, by utrzeć nosa projektantom amatorom. „Ja siedzę w tym biznesie od 45 lat i nadal uczę się rzemiosła. Każdy dzień jest nauką" – mówił skromnie de la Renta, wrzucając kamyczek do ogródka celebrytów, którzy do projektowania zabierają się bez formalnego wykształcenia, a często też z zerowym doświadczeniem.

Nonsensy i plagiaty

Brak przygotowania, warsztatu czy znajomości rynku nie pozostaje oczywiście bez wpływu na jakość ich projektów, a ta – poza kilkoma chlubnymi wyjątkami – pozostawia wiele do

życzenia. Do nielicznych gwiazd, które odniosły realny sukces w świecie mody, należy choćby Justin Timberlake (jego marka William Rast została pochwalona przez samą Annę Wintour) czy siostry Olsen, które po zakończeniu swojej dziecięcej kariery aktorskiej poważnie zajęły się designem. Dziś blond bliźniaczki są posiadaczkami domu mody The Row i casualowej marki Olsenboy, a za swoje projekty zostały wyróżnione przez prestiżową Radę Amerykańskich Projektantów Mody. Takimi osiągnięciami może się jednak pochwalić niewielu celebrytów.

Jedną z najbardziej spektakularnych gwiazdorskich klap była linia odzieżowa zaprojektowana przez Lindsay Lohan dla Ungaro. Motyw przewodni kolekcji – nasutniki w kształcie serduszek – do dziś doprowadza do łez recenzentów i marketingowców marki, która po tym zgrzycie wciąż nie może odbudować reputacji. Konkurować z Lindsay może chyba tylko Kanye West, którego debiut podczas paryskiego Fashion Week miał „zmienić oblicze mody". Zamiast tego wiosenno-letnia kolekcja rapera (m.in. futrzane buty i spodnie z worków na śmieci) została bezlitośnie skrytykowana. „Czysty nonsens" – pisał „New York Times". Smutny koniec spotkał też markę Sweetface Jennifer Lopez, która zniknęła z rynku tak szybko, jak się pojawiła, a projekty House of Deréon Beyonce Knowles były tak nietrafione, że ponoć nawet siostra gwiazdy Solange odmówiła ich noszenia. Krytyczne opinie na temat swojej twórczości zbiera również Marta Grycan. Odkąd postanowiła zostać designerką, na czerwonym dywanie pokazuje się wyłącznie w kreacjach własnego projektu. Niestety, według opinii znanego duetu stylistek – Joanny Horodyńskiej i Ady Fijał – suknie nie spełniają standardów wysokiej mody. Co jest nie tak? Materiały za sztywne, kolory nietwarzowe, kroje niedobrane do sylwetki, całość za strojna, a przede wszystkim wtórna.

Brak oryginalności to zarzut, który w kontekście celebryckich projektów powraca jak bumerang. Odgrzewanie cudzych pomysłów zarzucano m.in. kolekcjom ekskluzywnych sukienek Victorii Beckham i linii odzieżowej przygotowanej przez Kate Moss dla Top Shop. Niektóre gwiazdy muszą wręcz odpierać oskarżenia o plagiat. Taki los spotkał Nataszę Urbańską, która podczas balu Fundacji TVN zaprezentowała się w sukni własnego projektu. Biała kreacja z rozcięciem na biuście z miejsca została zdemaskowana jako kopia sukni Anthony'ego Vaccarello, w której Anja Rubik nieco wcześniej uświetniła słynną nowojorską galę Met Ball.

Ring wolny mody

– Często kolekcje tego typu są zlepkiem różnych zapożyczonych pomysłów. Brak im osobowości i autentyczności – przyznaje Paulina Plizga. Trudno się temu dziwić, zwłaszcza że końcowy produkt nie zawsze wychodzi spod ręki gwiazdy. Nie oszukujmy się – wkład pracy twórczej w rzekomo autorski projekt Beyonce czy Jennifer Lopez bywa minimalny. – Myślę, że rzeczywista rola gwiazd w procesie projektowania ogranicza się do omówienia pomysłów z profesjonalnym projektantem, który robi całą kolekcję na zamówienie – ocenia Plizga, znana ze swoich unikatowych, ręcznie wykonywanych kreacji. Wtóruje jej Jagoda Piekarska: – W większości wypadków gwiazdy tylko czuwają nad realizowanym przedsięwzięciem. Dobrym przykładem jest linia odzieżowa Rihanny dla Armaniego czy Kate Moss dla TopShop.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Adam Maciejewski

Polski kapitał na Kaukazie

Od 2014 r. w Armenii działa fabryka polskiej spółki Lubawa. Nawiązanie współpracy z rządem Armenii było możliwe dzięki promocji naszego przemysłu za granicą, wspieranej przez dotacje z UE