Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

W 2012 r. grupa VW sprzedala na swiecie 9,07 mln aut, o 11,2 proc. wiecej niz rok wczesniej

Dziel i rządź

Robert Przybylski

Koncern Volkswagen przejmuje sieć dystrybucji swoich aut i wypycha z rynku importerów oraz dilerów

Jesienią 2012 r. indyjski sąd wydał nakaz aresztowania prezesa Porsche SE Matthiasa Muellera oraz ośmiu dyrektorów tego niemieckiego producenta samochodów sportowych. Decyzja sądu jest wynikiem sprawy wniesionej na wokandę przez Precision Cars India, indyjskiego importera aut Porsche. Tamtejsze Centralne Biuro Śledcze 8 listopada 2012 r. skierowało do Interpolu pisemną prośbę o pomoc w wypełnieniu nakazu. Jest to chyba pierwszy przypadek, gdy sąd wydaje nakaz aresztowania tak wysokiego rangą dyrektora koncernu samochodowego.

Mająca siedzibę w New Delhi spółka Precision Cars importowała samochody Porsche od 2003 r. W kwietniu ubiegłego roku Volkswagen Group Sales India powołała nowego importera aut tej marki, ale – jak uważają przedstawiciele Precision Cars – nie powiadomiła o tym poprzedniego importera. Nakaz aresztowania wydał sąd w Dżajpurze na podstawie oskarżeń o oszustwa i zmowę.

Porsche w komunikacie z 17 stycznia broni się, że nakaz nie ma żadnych podstaw merytorycznych. Umowa importerska wygasła w 2011 r., co przyznały sądy wyższych instancji w Radżastanie, a odwołanie Precision Cars do Sądu Najwyższego zostało oddalone. Ponieważ postępowanie cywilne jest na ukończeniu, Precision Cars – według prawników Porsche – stara się wszcząć sprawę karną, a nakaz aresztowania jest w praktyce indyjskiego wymiaru sprawiedliwości wezwaniem do stawienia się stron przed sądem w celu przedstawienia swoich racji.

Spór Porsche w Indiach nie jest jedynym, jakie toczą spółki należące do koncernu Volkswagen AG. Zaognia się konflikt Iberia Motor Company, wyłącznego importera seatów w Polsce, z hiszpańskim producentem tych aut, należącą do Volkswagena spółką Seat SA. 7 stycznia Sąd Okręgowy w Warszawie w postanowieniu zabezpieczającym roszczenia IMC zakazał Seatowi SA zawierania z Volkswagen Group Polska lub innymi podmiotami umów sprzedaży hurtowej samochodów Seat. Do końca listopada 2014 r. wyłącznym importerem seatów w Polsce może być tylko IMC.

Spór miał początek dwa lata temu, gdy Seat SA postanowił powierzyć obowiązki importera swoich aut w Polsce podmiotowi z grupy Volkswagen. W czerwcu 2012 r. poinformował polskich dilerów, że już jesienią wprowadzi nowego importera. Miesiąc później ograniczył dostawy aut do IMC. W październiku zapowiedział dilerom, że nowym importerem marki będzie Volkswagen Group Polska. Sprzedaż seatów w Polsce zmalała w zeszłym roku do ponad 2 tys. aut, czyli prawie czterokrotnie w porównaniu z 2008 r. Z powodu coraz gorszych warunków handlowych w 2011 i 2012 roku z interesów wycofało się lub zbankrutowało 16 polskich dilerów Seata.

Kto bogatemu zabroni?

W ostatnich latach Volkswagen AG porządkował sieć importerską wszystkich swoich marek. Przejął obowiązki importera m.in. w Szwecji oraz Polsce, podobnie stało się z przedstawicielstwami Seata w Portugalii oraz Irlandii.

Nie zawsze przejęcia odbywały się przyjaźnie. W Portugalii oraz Irlandii o wysokości odszkodowania rozstrzygały sądy.

Branża niepokoi się, że w tym przemyśle duży może więcej. Gdy Seat nie mógł się dogadać z Iberia Motor Company, zaczął podnosić ceny aut, aż stały się nieatrakcyjne, a udziały marki w rynku (i wraz z nimi wycena spółki IMC) spadły. Po styczniowym wyroku sądu zakazującym Seatowi SA wyznaczania innego importera w Polsce hiszpański producent stwierdził, że całkowicie zaprzestaje dostaw aut do IMC, w tym modeli zamówionych przez dilerów. Najsłabszym ogniwem są właśnie oni. Z braku bieżących dostaw wybór aut jest ograniczony, a zapasy starczą na niecałe dwa miesiące sprzedaży. Dilerzy Seata nie wiedzą, czym spór się zakończy. – Chcielibyśmy jak najszybciej mieć pewność, że będziemy mogli normalnie funkcjonować – podkreśla Arkadiusz Rutkowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Partnerów Seata w Polsce. Dodaje, że poprosił Volkswagen Group Polska o opinię na temat dalszych kroków. VGP planuje uruchomienie od kwietnia równoległej do Iberia Motor Company hurtowej sprzedaży seatów. Rzecznik VGP Jerzy Krężlewski nie chciał komentować postanowienia sądu i wskazał, że VGP nie jest stroną sporu. Uważa jednak, że postanowienie nie powinno przeszkodzić w realizacji planów spółki, która jest w trakcie przygotowywania sieci dilerów Seata.

Poprzednia
1 2 3

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy