Dookoła kierownicy
Tanie marki, takie jak Dacia oraz nadchodzący Datsun Nissana będą się cieszyć rosnącym popytem – przewidują eksperci.
Tylko Dacia, która ma trzecią część rynku, produkuje ponad milion aut rocznie. W 2018 r. popyt na tanie modele wzrośnie do 8 mln aut, z tego 3,8 mln kupią nabywcy w Chinach, a 1,2 mln w Indiach. Dlatego VW planuje wprowadzenie nowego taniego modelu tantus, a Fiat – innocenti.
Skoda od początku działalności (1905 r.) wyprodukowała 15 mln aut. Jubileuszowy samochód (srebrna octavia) zjechał z taśmy fabryki w Mlada Boleslav na początku roku. W 2012 r. firma sprzedała 940 tys. aut, a w 2018 planuje dojście do 1,5 mln. Najpopularniejszym modelem jest octavia (4 mln), której czwarta generacja niedawno weszła do sprzedaży i stała się jednym z dziesięciu najpopularniejszych samochodów.
W 2012 r. poprawiło się bezpieczeństwo na polskich drogach: w porównaniu z poprzednim rokiem liczba wypadków spadła o 8 proc. (36 927), o tyle samo zmalała liczba rannych (45 637), a liczba zabitych zmniejszyła się o ponad 15 proc. – do 3557 osób.
Nowy ford mustang trafi do sprzedaży także w Europie w 2015 r. Nowa platforma, oznaczona jako S 197 (dotychczasowa S 550 wyjdzie z użycia), ma napęd na tył i niezależne tylne zawieszenie. Podstawowym silnikiem będzie turbodoładowana rzędowa czwórka o pojemności 2 litrów.
Najbardziej niezawodne silniki ma Honda – podaje brytyjska firma ubezpieczeniowa Warranty Direct. Wyliczono, że w hondach psuł się jeden silnik na 344, w autach Toyoty jeden na 171, natomiast w mercedesach jeden na 119. Volvo miało jedną awarię na 111 silników, a Jaguar jedną na 103 silniki. Na ostatnim miejscu w zestawieniu znalazł się MG Rover (co 13. silnik zepsuty), a przed nim Audi (zepsuty co 27. silnik), Mini (co 40.) i SAAB (także co 40.).
Reflektory ksenonowe odchodzą w przeszłość, zastąpią je diody świetlne – uważa niemiecki producent oświetlenia samochodowego Hella. Kompletne reflektory diodowe otrzyma zapowiadany mercedes klasy S. Diody świecą tak samo jasno jak reflektory ksenonowe, są od nich trwalsze i zużywają mniej energii.
W korkach ulicznych mieszkańcy 30 największych aglomeracji świata tracą rocznie 266 mld dolarów – wylicza firma konsultingowa Roland Berger. Najbardziej zakorkowanym miastem Europy jest Moskwa, której wskaźnik niedrożności komunikacyjnej wynosi 65 pkt. Najbardziej zatkane miasto świata to Meksyk, gdzie wskaźnik sięga 108 pkt.