Dookoła kierownicy
W 2012 r. zarejestrowano w Polsce 653 500 aut używanych, z czego auta do czterech lat stanowiły 8,1 proc. – o 5 pkt proc. mniej niż w rekordowym 2008 r. Samochody mające ponad 10 lat stanowiły 46,3 proc. Nowych aut zarejestrowano w ubiegłym roku 272,2 tys.
Audi świętowało wyprodukowanie 5-milionowego auta z napędem na cztery koła Quattro. System zadebiutował w 1980 r. w rajdowym modelu nazwanym właśnie Quattro. W ubiegłym roku 43 proc. aut tej marki miało napęd na cztery koła, a najpopularniejszy był Q5.
Polska motoryzacja doczekała się historii spisanej przez Stanisława Szelichowskiego. Potężny tom zawiera informacje o rozwoju przemysłu samochodowego w Polsce od początku XX w. po czasy najnowsze. Autor opisuje nie tylko modele aut osobowych, użytkowych i jednośladów. Zebrał także informacje o przemyśle pomocniczym (opony, paliwa), muzeach motoryzacji w Polsce oraz pojazdach wojskowych.
Najpotężniejszą marką świata jest Ferrari – wynika z badania przeprowadzonego przez ekspertów Brand Finance. Ferrari wyprzedziło tak znane konsumenckie marki jak Google i Coca-Cola. Z kolei według Interbrand najcenniejszą marką świata jest Coca-Cola, a wśród samochodowych – Toyota.
W 2011 r. sześciu dużych producentów uzyskało średnią emisję dwutlenku węgla poniżej unijnego limitu 130 gr/km, który będzie obowiązywać od 2015 r. Rok wcześniej tylko dwóch producentów mieściło się w limicie – wynika z danych Europejskiej Agencji Środowiska.
Wiosną ruszy austriacki ogólnokrajowy system informacji o ruchu na drogach VAO. Informacje w czasie rzeczywistym będą zbierane ze wszystkich dróg: od autostrad po drogi powiatowe, a nawet ścieżki rowerowe. VAO został stworzony przez konsorcjum zarządców dróg, samorządów oraz firm informatycznych. Połowę kosztów (4,7 mln euro) pokryła fundacja KLEIN, która walczy o ograniczenie emisji CO2. Projekt ma trwać 24 miesiące.
PSA Peugeot/Citroen w 2012 r. sprzedał 2,97 mln aut, o 16,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadek jest spowodowany nie tylko malejącym popytem w krajach południowej Europy, które odbierają lwią część produkcji grupy, lecz także zakończeniem wysyłania zestawów montażowych do Iranu, co jest związane z sankcjami ONZ. W zeszłym roku 38 proc. samochodów PSA zostało zmontowanych poza granicami Europy, za dwa lata ma to być połowa.