Kościół a media: warsztaty dla dziennikarzy
Kościół nie tylko funkcjonuje w świecie mediów instytucjonalnie jako nadawca lub wydawca.
Kościół jest obecny w mediach, ponieważ znaczną część środowiska dziennikarskiego stanowią ludzie wierzący, którzy niekiedy stają wobec problemu napięć pomiędzy wymogami etycznymi a oczekiwaniami pracodawców i odbiorców – mówi ks. Piotr Kieniewicz, rzecznik prasowy licheńskiego sanktuarium. Już po raz siódmy Biuro Prasowe Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej organizuje warsztaty „Kościół bez tajemnic", które odbędą się w Licheniu w dniach 18–20 kwietnia. Patronat medialny nad wydarzeniem objęły: Radio Watykańskie, tygodnik „Gość Niedzielny" oraz tygodnik „Uważam Rze".
Warsztaty skierowane są do dziennikarzy zajmujących się problematyką kościelną lub pracujących w mediach kościelnych. W tym roku spotkania poświęcone będą relacjom pomiędzy tymi dwoma środowiskami.
– Świat mediów z jednej strony opisuje rzeczywistość, w której żyjemy, a z drugiej dąży do jego ukształtowania według przemyślanego lub nieprzemyślanego scenariusza. Opinia publiczna jest kształtowana przez media, czy one tego chcą czy nie. W gruncie rzeczy obecność Kościoła w świecie jest dosyć podobna. Usiłuje dotrzeć do człowieka żyjącego w świecie, ale jednocześnie chce go ukształtować. I jedni, i drudzy próbują osiągnąć to, co nazywamy niekiedy „rządem dusz", jednocześnie nieustannie mówiąc o misji – przekonuje Kieniewicz.
Konferencja będzie miała na celu próbę podjęcia refleksji nad różnymi płaszczyznami spotkania Kościoła ze światem mediów, ma także pomóc dziennikarzom lepiej tę rzeczywistość rozumieć.
—do