Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

Raj obnażony, zmysłowy i utracony

Anna Kilian

Spring break, spring break, spring break" – te słowa padają z ekranu do znudzenia. Bo nudny to film i nudni są jego młodzi bohaterowie.

Spring Breakers,
reż. Harmony
Korine
,
ITI Cinema

Nie wiem, czy takie było założenie Harmony'ego Korine'a, który w „Spring Breakers" opowiedział o czterech koleżankach z college'u spędzających razem wiosenne ferie na rajskiej Florydzie. Mam nadzieję, że tak, bo wtedy nowy obraz scenarzysty „Dzieciaków" i „Kena Parka", twórcy „Gummo", może mieć jakiś sens. I wówczas gadki dziewcząt o tym, jak wspaniałe są ich wakacje, jak duchowo się podczas nich rozwinęły i jakich wspaniałych ludzi tam poznały, mogą brzmieć rzeczywiście ironicznie, ponieważ „duchowość" spring break objawia się głównie chlaniem, obnażaniem biustu i zażywaniem narkotyków. A najbardziej „metafizyczna" osoba, jaką poznają, to niebezpieczny idiota Alien ze zgryzem takim, jaki prezentował Richard Kiel w „Szpiegu, który mnie kochał" i „Moonraker". Poziom skretynienia ekranowych postaci był dla mnie kolejnym dowodem na to, że kulturowo świat Zachodu powraca w mroki średniowiecza.

Donoma,
reż. Djinn
Carrénard,

Stow. Nowe
Horyzonty

W innym raju, karaibskim, na nienazwanej wyspie toczy się akcja „Świętej czwórcy" Jana Hřebejka, jednego z najważniejszych twórców czeskiego kina. Dwaj przyjaciele elektrycy, Vitek i Ondra, mieszkający z rodzinami po sąsiedzku, mają tam naprawić zerwane przez huragan linie. Jeszcze przed wyjazdem ustalają, że z zabranymi ze sobą żonami stworzą erotyczny czworokąt. I tak, z dala od domu i dzieci, rozkwitają uśpione długim stażem małżeńskim zmysły.

Raj: wiara,
reż. Ulrich
Seidl
,
Against Gravity

Odmienną rodzinę, w stanie rozkładu, pokazuje Radu Jude we „Wszyscy w naszej rodzinie". To odważne studium rodzinnego kryzysu, wrogości dawnych małżonków, a w końcu samotności dziecka uwikłanego w konflikt dorosłych. Nową produkcją Jude wykonał artystyczną woltę w stosunku do poprzedniej, znanej u nas „Najszczęśliwszej dziewczyny na świecie" – satyry na przemysł reklamowy i nowy dla Rumunii kapitalizm. Nie koniec miłości, ale jej początek i środek, czyli od fascynacji do pierwszego kryzysu, świeżo, pikantnie, oryginalnie przedstawia francuski debiutant Djinn Carrénard w „Donomie" nakręconej za 150 euro, nagrodzony prestiżową Prix Louis Delluc za najlepszy pierwszy film. Cztery miłosne historie przeplatają się w paryskich wnętrzach, pociągach i w kościele – jedna z bohaterek wierzy, że jest stygmatyczką. Kwestie religijności – zarówno w odniesieniu do katolicyzmu, jak i islamu – podjął też bezkompromisowy Austriak Ulrich Seidl w filmie „Raj: wiara" (Nagroda Specjalna Jury w Wenecji), drugiej części trylogii, poprzedzonej „Rajem: miłością". Maria Hofstätter stworzyła tu brawurową kreację kobiety odwiedzającej obcych w ich domach z figurą Matki Boskiej Wędrującej i próbującej ich ewangelizować. Pewnego dnia wraca sparaliżowany mąż muzułmanin. Raj zostaje utracony. Na rzecz czego, proszę sprawdzić w kinie.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Artur Osiecki

Brexit mobilizuje regiony

Województwa chcą przyspieszyć realizację nowych programów regionalnych zarówno ze względu na zbliżający się przegląd unijny, jak i potencjalne negatywne konsekwencje wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej

Andrzej Sadowski

Wolność tak, ułatwienia nie

• RAZ POD WOZEM, RAZ POD WOZEM • Dopóki rządzący w Polsce będą mówić o ułatwieniach i ulgach dla przedsiębiorców, a nie o przywróceniu wolności gospodarczej, dopóty nie wybijemy się na ekonomiczną niepodległość