Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Dookoła kierownicy

Robert Przybylski

Z badania firmy doradczej KPMG wynika, że 92 proc. dyrektorów koncernów samochodowych uważa niskie spalanie za najważniejsze kryterium zakupu auta. 36 proc. twierdzi, że w niedalekiej przyszłości największym popytem będą się cieszyć hybrydy z możliwością doładowania z sieci.

W 2011 r. z rejestrów Centralnej Ewidencji Pojazdów usunięto 342 352 samochody – wynika z informacji przygotowanej przez Samar. Wyrejestrowane samochody trafiały najczęściej do stacji demontażu – w 2011 r. było to 267 889 pojazdów, dwukrotnie więcej niż w 2007 r. W tym samym okresie czterokrotnie (do 38 134) wzrosła liczba pojazdów przekazanych do stacji demontażu z urzędu. W 2011 r. w Polsce było zarejestrowanych 24,2 mln pojazdów samochodowych i motorowerów.

Według francuskiego stowarzyszenia branży motoryzacyjnej CCFA najpopularniejszym samochodem dostawczym w Europie w 2012 r. był VW transporter, którego sprzedano 59 tys. egzemplarzy (6,2 proc. rynku). Na drugim miejscu znalazł się ford transit z 6-procentowym udziałem w rynku, następnie VW caddy (5,9 proc.), citroen berlingo (5,8 proc.) i peugeot partner (5,6 proc.).

Amerykański producent aut elektrycznych Tesla zarabia nie tylko na sprzedaży samochodów, ale i certyfikatów zezwalających na emisję CO2. W zeszłym roku zarobił w ten sposób 40 mln USD, co stanowi 10 proc. przychodów firmy. Właśnie zakończony I kwartał 2013 r. był pierwszym w historii firmy, w którym pojawił się zysk. Od momentu debiutu na giełdzie w 2010 r. Tesla notowała straty.

Współczesne systemy wspomagające zachowanie stabilności toru jazdy auta w razie potrzeby hamują koła oraz zmniejszają moc silnika. Europejskie i amerykańskie statystyki pokazują, że ESP zmniejsza ryzyko zarzucenia auta o połowę. Od 1 listopada 2011 r. wszystkie nowo homologowane w Europie samochody muszą mieć ESP, a od 31 października 2014 r. system ten będzie obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowo rejestrowanych aut.

Fabryki Hyundaia pracują na 102,7 proc. zainstalowanej mocy. W zeszłym roku koncern sprzedał 4,41 mln aut i spodziewa się w nadchodzących latach zwiększonego popytu. Dlatego dwukrotnie zwiększy produkcję w tureckiej fabryce – do 200 tys. aut rocznie. Będzie tam produkowany mały hyundai i10 nowej generacji.

Szukający aut używanych na giełdzie Otomoto.pl byli przede wszystkim zainteresowani volkswagenami (22,2 mln wyszukiwań), audi (17,2 mln), oplami (15,3 mln), bmw (14 mln) i fordami (12,5 mln). Na 19. i 20. pozycji po raz pierwszy pojawiły się marki koreańskie: Kia i Hyundai.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Artur Osiecki

Brexit mobilizuje regiony

Województwa chcą przyspieszyć realizację nowych programów regionalnych zarówno ze względu na zbliżający się przegląd unijny, jak i potencjalne negatywne konsekwencje wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej